AB InBev se stáhne z Ruska. Odepíše kvůli tomu asi miliardu dolarů

Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev hodlá prodat svůj podíl ve společném podniku s tureckou firmou Anadolu Efes, který působí v Rusku a na Ukrajině. Chce se tak stáhnout z Ruska v reakci na invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
Firma AB InBev se sídlem v Belgii uvedla, že v souvislosti s exitem z Ruska očekává odpisy majetku v hodnotě 1,1 miliardy dolarů (téměř 25 miliard korun).
AB InBev odchodem z Ruska následuje své konkurenty Carlsberg a Heineken. Firma nyní jedná o tom, že její podíl ve společném podniku koupí turecký partner Anadolu Efes. Společný podnik má 11 pivovarů v Rusku a tři pivovary na Ukrajině. V Rusku zaměstnává 3500 lidí a na Ukrajině 1800, uvedla agentura Reuters.
Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. V roce 2016 skupina koupila zhruba za 100 miliard dolarů svého největšího rivala SABMiller.
Mezi značky skupiny AB InBev patří například Budweiser, Beck's, Corona či Stella Artois. V České republice firma vlastní českobudějovický pivovar Samson.
V Rusku se dlouhou dobu ignorovala politická rizika, myslí si Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities. „Ta se nyní projevila ve své plné síle. Hrozí dokonce, že továrny zahraničních vlastníků budou zestátněny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz Křeček. Západ by podle něj neměl přistupovat na jednostranné požadavky Ruska na platby v rublech.
Štěpán Křeček: Mnohé firmy podnikající v Rusku podcenily rizika. Teď to pro ně bude bolestivé
Money
Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) usiluje o zapsání české pivní kultury na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO – vedle hlineckého masopustu, slovácké jízdy králů a verbuňku a zejména po vzoru belgického piva a tamní pivní kultury. Ale upřímně – co tím vlastně svaz pivovarů míní? Na dlouholetou snahu Čechů pěstovanou už od dob komunistů vypít co nejvíc piva za co nejméně peněz – v čemž jsme nejlepší na světě – není proč být hrdý. Je to asi jako kdyby chtěl někdo zapsat na seznam kulturního dědictví pankáčský zvyk válet se na koncertech opilý v blátě.
České pivo na seznamu kulturního dědictví UNESCO? To zas bude v álejích... vždyť vy víte co
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.