Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lukáš Kovanda: Průmysl v červenci stahovaly celozávodní dovolené, i bez nich by byl výkon marný

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi
ČTK
Lukáš Kovanda

Výkon českého průmyslu zůstal i letos v červenci chabý, v souladu s očekáváním. Meziměsíčně odepsal 0,8 procenta, meziročně pak dokonce 1,9 procenta. Vyhlídky do dalších měsíců přitom nejsou o moc lepší.

Reklama

V červenci se ve slabém výkonu průmyslu projevily přetrvávající potíže v dodavatelském řetězci autoprůmyslu, ale také časování dovolených v něm. Například ve všech třech českých závodech automobilky Škoda Auto probíhala letos dovolená mezi 8. a 22. červencem. Loni to bylo mezi 24. červencem a 7. srpnem, takže i časování dovolených v podniku Škoda Auto, jež zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí, přispělo k meziročnímu poklesu výroby v autoprůmyslu. Tento pokles pak stahoval dolů celkovou průmyslovou výrobu.

Situace bude pochopitelně částečně kompenzována letošním srpnovým výsledkem, v němž se časování dovolených promítne naopak příznivě. Průmysl jako celek ale i v červenci nadále trápily trvalejší faktory, zejména slabá poptávka Německa, způsobená jeho ekonomickou stagnací. Průmyslu nesvědčí ani nadále poměrně vysoké úrokové sazby u nás i ve světě, byť postupně klesající. Za celý letošní rok tak průmyslová výroba skončí v mínusu, když odepíše 0,9 procenta. 

Další komentáře ekonoma Lukáše Kovandy

Pomalu, ale jistě se Češi osmělují k vyšší spotřebě

Lukáš Kovanda: Pomalu, ale jistě se Češi osmělují k vyšší spotřebě

Češi v červenci utráceli více, než se čekalo. Tržby maloobchodu narostly výrazněji, než se předpokládalo, jak v porovnání s loňským červencem, tak ve srovnání s letošním červnem, tedy meziměsíčně. Meziročně nárůst činil 4,5 procenta, když se čekal nárůst 3,9 procenta. Meziměsíčně zase šlo o 0,7procentní vzestup, když mnozí analytici mínili, že nebude ani poloviční.

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Německo je stále „nemocným mužem Evropy“ a jeho „nemocí“ je i odevzdání se Číně

Německá automobilka Volkswagen zvažuje zavírání svých fabrik v Německu. Je to zlom. K něčemu takovému ve své takřka devadesátileté historii totiž nikdy nepřistoupila. Drtí ji vysoké ceny energií, těžké bruselské regulace, zelená agenda i nezachycený nástup elektromobility. Když Volkswagen byť jen zvažuje uzavření některé ze svých evropských fabrik, což nikdy neučinil, je to vysoce alarmující, soudí analytici autobranže.

Přečíst článek

Reklama

Související

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Lukáš Kovanda: Český průmysl v únoru zklamal. Kdo za to může? Němci, Číňané i piráti

Přečíst článek
Továrna společnosti Northvolt

V EU krachuje výroba elektrobaterií. Asijské firmy mohou zničit evropský autoprůmysl

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme