Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Květnový propad. Důvěra v českou ekonomiku klesla u podnikatelů i spotřebitelů

va měsíce důvěra v českou ekonomiku rostla, ale v květnu se trend otočil.
ČTK
 ČTK

Dva měsíce důvěra v českou ekonomiku rostla, ale v květnu se trend otočil. Meziměsíční pokles je o 3,1 bodu na 94,1 bodu. Víru v ekonomiku ztráceli podnikatelé i spotřebitelé. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziročně je celková důvěra také nižší, loni v květnu činila 102 bodů.

Zhoršený ekonomický sentiment mezi podnikateli byl v květnu ovlivněn výrazným poklesem důvěry v odvětví průmyslu, kde velká část respondentů, zejména v sektoru automotive, očekává v příštích měsících pokles tempa růstu výrobní činnosti,” uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

nákupy, ilustrační foto

Petr Dufek: Podnikatele i spotřebitele zachvátila jarní deprese

Počasí v květnu sice už začalo vypadat jako na jaře, nicméně náladu firem ani spotřebitelů rozhodně nevylepšilo. Podle dnes zveřejněného průzkumu statistického úřadu došlo v tomto měsíci ke zhoršení podnikatelské i spotřebitelské nálady. Nad tím, na kolik jde o zásadní změnu pohledu, se ve svém komentáři zamýšlí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Přečíst článek

Podnikatelská důvěra se v květnu snížila o 2,8 bodu na 95,2 bodu. Mezi podnikateli v průmyslu klesla o 8,2 bodu, v obchodě o 3,2 bodu. Ve stavebnictví se důvěra nezměnila. Ve vybraných službách se podruhé v řadě zvýšila, tentokrát o 2,3 bodu. V meziročním srovnání byla ale důvěra letos ve všech odvětvích nižší. Nejvýraznější rozdíl proti loňsku byl ve stavebnictví, a to 16,2 bodu.

Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze

Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Důvěra spotřebitelů se sice v dubnu poprvé za více než rok dostala nad 90 bodů, v květnu se ale vrátila zpět pod tuto hranici. Klesla o 4,4 bodu na 88,5 bodu. „Květnové výsledky lze do jisté míry interpretovat jako určitou korekci výrazného růstu spotřebitelské důvěry v předešlém měsíci. Stojí za tím především výrazné zvýšení obav domácností ze zhoršení vývoje celkové hospodářské situace v České republice, ale také z jejich vlastní finanční situace v následujících dvanácti měsících,” uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. Za pozitivní považuje, že se meziměsíčně zlepšilo hodnocení současné finanční situace domácností.

Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze

Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

„Poměrně výrazná rozkolísanost nálady mezi jednotlivými měsíci připomíná fakt, že v podstatě od začátku pandemie neopustila ani podniky, ani spotřebitele vyšší dávka nejistoty, než na jakou jsme byli předtím zvyklí,” řekl ČTK ředitel strategického poradenství PwC ČR Jan Hadrava. Zatímco růst v dubnu hodnotí jako oddechnutí si za náročnou zimou, kdy panovala obava z nedostatku energií, nyní podle něho přichází jakési vystřízlivění a obava z budoucnosti. „Ale zejména nálada spotřebitelů je i přes pokles výrazně výše, než tomu bylo před několika málo měsíci,” připomněl.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za dva roky. Nálada stoupá hlavně podnikatelům

Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za dva roky. Nálada stoupá hlavně podnikatelům

Přečíst článek
Doporučujeme