Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Květnový propad. Důvěra v českou ekonomiku klesla u podnikatelů i spotřebitelů

va měsíce důvěra v českou ekonomiku rostla, ale v květnu se trend otočil.
ČTK
 ČTK

Dva měsíce důvěra v českou ekonomiku rostla, ale v květnu se trend otočil. Meziměsíční pokles je o 3,1 bodu na 94,1 bodu. Víru v ekonomiku ztráceli podnikatelé i spotřebitelé. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziročně je celková důvěra také nižší, loni v květnu činila 102 bodů.

Reklama

Zhoršený ekonomický sentiment mezi podnikateli byl v květnu ovlivněn výrazným poklesem důvěry v odvětví průmyslu, kde velká část respondentů, zejména v sektoru automotive, očekává v příštích měsících pokles tempa růstu výrobní činnosti,” uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

nákupy, ilustrační foto

Petr Dufek: Podnikatele i spotřebitele zachvátila jarní deprese

Počasí v květnu sice už začalo vypadat jako na jaře, nicméně náladu firem ani spotřebitelů rozhodně nevylepšilo. Podle dnes zveřejněného průzkumu statistického úřadu došlo v tomto měsíci ke zhoršení podnikatelské i spotřebitelské nálady. Nad tím, na kolik jde o zásadní změnu pohledu, se ve svém komentáři zamýšlí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Přečíst článek

Podnikatelská důvěra se v květnu snížila o 2,8 bodu na 95,2 bodu. Mezi podnikateli v průmyslu klesla o 8,2 bodu, v obchodě o 3,2 bodu. Ve stavebnictví se důvěra nezměnila. Ve vybraných službách se podruhé v řadě zvýšila, tentokrát o 2,3 bodu. V meziročním srovnání byla ale důvěra letos ve všech odvětvích nižší. Nejvýraznější rozdíl proti loňsku byl ve stavebnictví, a to 16,2 bodu.

Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze

Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Reklama

Důvěra spotřebitelů se sice v dubnu poprvé za více než rok dostala nad 90 bodů, v květnu se ale vrátila zpět pod tuto hranici. Klesla o 4,4 bodu na 88,5 bodu. „Květnové výsledky lze do jisté míry interpretovat jako určitou korekci výrazného růstu spotřebitelské důvěry v předešlém měsíci. Stojí za tím především výrazné zvýšení obav domácností ze zhoršení vývoje celkové hospodářské situace v České republice, ale také z jejich vlastní finanční situace v následujících dvanácti měsících,” uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. Za pozitivní považuje, že se meziměsíčně zlepšilo hodnocení současné finanční situace domácností.

Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze

Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

„Poměrně výrazná rozkolísanost nálady mezi jednotlivými měsíci připomíná fakt, že v podstatě od začátku pandemie neopustila ani podniky, ani spotřebitele vyšší dávka nejistoty, než na jakou jsme byli předtím zvyklí,” řekl ČTK ředitel strategického poradenství PwC ČR Jan Hadrava. Zatímco růst v dubnu hodnotí jako oddechnutí si za náročnou zimou, kdy panovala obava z nedostatku energií, nyní podle něho přichází jakési vystřízlivění a obava z budoucnosti. „Ale zejména nálada spotřebitelů je i přes pokles výrazně výše, než tomu bylo před několika málo měsíci,” připomněl.

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za dva roky. Nálada stoupá hlavně podnikatelům

Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za dva roky. Nálada stoupá hlavně podnikatelům

Přečíst článek
Lukáš Kovanda: Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme