Šéf české vlády nakupuje u nás. Fialovo srovnání cen potravin zaujalo německý bulvár
Německý bulvární deník Bild, který je nejprodávanějším listem v zemi, zaujala nákupní cesta českého premiéra Petra Fialy do Bavorska. Fiala v neděli na síti X zveřejnil video, kde porovnal nákup potravin v českém a německém supermarketu. Výsledkem bylo zjištění, že v Česku jsou produkty dražší a navíc v menším balení než v Německu.
„Jeho závěr - v Česku se prodává všechno dráž, nebo v menších baleních,“ vyhodnotil Bild Fialův nákup v článku s titulkem Protože je pro něj doma příliš draho, nakupuje šéf české vlády u nás. Deník poznamenal, že do Německa kvůli výhodnějším cenám jezdí nakupovat stále více Čechů.
Premiér si k nákupu vybral výrobky stejných výrobců, případně srovnatelné položky, jako byly kečup, rajčata, mléko, kola, vajíčka nebo nutella. Vybral si k tomu obchod v bavorském Waldsassenu a supermarket ve zhruba deset kilometrů vzdáleném Chebu. V Bavorsku utratil necelých dvacet eur (492 korun) a v Česku pak za stejné či srovnatelné věci zaplatil o více než 60 korun navíc.
[[Twitter status: https://twitter.com/P_Fiala/status/1721240966907007065]]
„Někde ten rozdíl není velký, třeba u vajec, chleba. Naopak velký rozdíl byl třeba u másla, kdy máslo u nás stálo o více než třetinu než to máslo, které jsem koupil v Německu. Podobně velký rozdíl byl u nutelly,“ řekl Fiala. O produktech nadnárodních společností pak řekl, že i když cena vypadala výhodnější v Česku, ve skutečnosti tomu tak nebylo, protože v Německu měl za obdobnou cenu větší balení. V případě nutelly označil českou cenu v přepočtu na obsah za téměř dvojnásobnou oproti německé cenovce.
Maloobchodní tržby se v Česku v září propadly více, než se čekalo, a to meziročně o rovná čtyři procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů předpokládali pokles jen o 3,7 procenta.
Lukáš Kovanda: Levnější potraviny dál vyhání Čechy za hranice. Stát tím tratí na daních
Názory
Premiér ve videu přislíbil, že bude po výrobcích požadovat vysvětlení rozdílné cenotvorby totožných produktů. Řekl, že vláda bude dále na prodejce a výrobce tlačit, aby složitou inflační situaci nezneužívali. Podle Bildu Fiala na sociálních sítích dlouhodobě usiluje o nižší ceny.
Bild čtenářům vysvětlil, že Češi bojují s vysokou inflací, která v lednu dosahovala 17,5 procenta, v září pak tempo růstu spotřebitelských cen zpomalilo na 6,9 procenta. V Německu inflace podle unijní metodiky v říjnu zpomalila na tři procenta ze zářijových 4,3 procenta.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.