Šéf české vlády nakupuje u nás. Fialovo srovnání cen potravin zaujalo německý bulvár
Německý bulvární deník Bild, který je nejprodávanějším listem v zemi, zaujala nákupní cesta českého premiéra Petra Fialy do Bavorska. Fiala v neděli na síti X zveřejnil video, kde porovnal nákup potravin v českém a německém supermarketu. Výsledkem bylo zjištění, že v Česku jsou produkty dražší a navíc v menším balení než v Německu.
„Jeho závěr - v Česku se prodává všechno dráž, nebo v menších baleních,“ vyhodnotil Bild Fialův nákup v článku s titulkem Protože je pro něj doma příliš draho, nakupuje šéf české vlády u nás. Deník poznamenal, že do Německa kvůli výhodnějším cenám jezdí nakupovat stále více Čechů.
Premiér si k nákupu vybral výrobky stejných výrobců, případně srovnatelné položky, jako byly kečup, rajčata, mléko, kola, vajíčka nebo nutella. Vybral si k tomu obchod v bavorském Waldsassenu a supermarket ve zhruba deset kilometrů vzdáleném Chebu. V Bavorsku utratil necelých dvacet eur (492 korun) a v Česku pak za stejné či srovnatelné věci zaplatil o více než 60 korun navíc.
[[Twitter status: https://twitter.com/P_Fiala/status/1721240966907007065]]
„Někde ten rozdíl není velký, třeba u vajec, chleba. Naopak velký rozdíl byl třeba u másla, kdy máslo u nás stálo o více než třetinu než to máslo, které jsem koupil v Německu. Podobně velký rozdíl byl u nutelly,“ řekl Fiala. O produktech nadnárodních společností pak řekl, že i když cena vypadala výhodnější v Česku, ve skutečnosti tomu tak nebylo, protože v Německu měl za obdobnou cenu větší balení. V případě nutelly označil českou cenu v přepočtu na obsah za téměř dvojnásobnou oproti německé cenovce.
Maloobchodní tržby se v Česku v září propadly více, než se čekalo, a to meziročně o rovná čtyři procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů předpokládali pokles jen o 3,7 procenta.Lukáš Kovanda: Levnější potraviny dál vyhání Čechy za hranice. Stát tím tratí na daních
Názory
Premiér ve videu přislíbil, že bude po výrobcích požadovat vysvětlení rozdílné cenotvorby totožných produktů. Řekl, že vláda bude dále na prodejce a výrobce tlačit, aby složitou inflační situaci nezneužívali. Podle Bildu Fiala na sociálních sítích dlouhodobě usiluje o nižší ceny.
Bild čtenářům vysvětlil, že Češi bojují s vysokou inflací, která v lednu dosahovala 17,5 procenta, v září pak tempo růstu spotřebitelských cen zpomalilo na 6,9 procenta. V Německu inflace podle unijní metodiky v říjnu zpomalila na tři procenta ze zářijových 4,3 procenta.
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.