Konzervatoř prodala stradivárky za 275 milionů. Z výtěžku podpoří talenty
Housle od legendárního houslařského mistra Antonia Stradivariho z roku 1714 se v newyorské aukci prodaly za 11,3 milionu dolarů (přes 274 milionů korun).
Podle agentury AP však konečná cena nedostála odhadům aukční síně Sotheby’s, která věřila, že se strunný nástroj prodá za 12 až 18 milionů dolarů. Dražební rekord tak stále drží jiné stradivárky, za které někdo před více než deseti lety v dražbě zaplatil 15,9 milionu dolarů, uvedla AP.
Sotheby’s v aukci nabídla housle Joachim-Ma Stradivarius, které jsou považovány za jedny z nejlepších z dílny cremonského houslaře. Ten je vytvořil v době, kterou experti označují za jeho „zlaté období“, kdy byl na vrcholu svých řemeslných dovedností a zvukového mistrovství, připomíná aukční dům.
Na zajímavosti nástroji přidává také domněnka, že ovlivnil německého romantického skladatele Johannese Brahmse, když skládal svůj slavný Houslový koncert D-dur, a že na něj hrál houslista Joseph Joachim při lipské premiéře koncertu v roce 1879.
„Tyto mimořádné housle představují vrchol řemeslného umu a dějin klasické hudby, jejich jedinečný zvuk a legendární původ uchvacují sběratele i hudebníky,“ řekla zástupkyně aukční síně Mari-Claudia Jiménezová. „Joachim-Ma Stradivarius si získaly celosvětovou pozornost, dosáhly jedné z nejvyšších cen, jakou kdy měl hudební nástroj - to je uznání jejich vzácnosti a historického významu,“ dodala.
Vítězný dražitel za housle nabídl rovných deset milionů dolarů, uváděná cena 11,3 milionu dolarů zahrnuje i poplatky aukčnímu domu.
Název nástroje je složen ze jmen dvou houslistů, kteří nástroj také vlastnili - kromě Maďara Josepha Joachima to byl Číňan Si-Hon Ma, píše AP. Správce jeho pozůstalosti housle věnoval konzervatoři v Bostonu. Škola chce nyní výtěžek z aukce použít na financování studentských stipendií.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.