Boj o lidi a zdražování tíží jinak optimisticky naladěné šéfy českých firem, ukázal průzkum
Ředitelé českých firem předpokládají, že se jejich podnikům bude letos dařit lépe než loni. Na 79 procent z nich očekává růst výnosů vlastních společností. V kontextu posledních let je to vysoké číslo. V loňském krizovém roce to bylo 71 procent šéfů a v předcovidovém roce 2019 v růst vlastních firem věřilo „jen“ 75 procent CEOs, ukázal průzkum PwC.
„To, že firmy i přes veškeré nejistoty v tomto roce očekávají růst svých výnosů, je výborná zpráva. Vzhledem k tomu, že historicky za posledních deset let tento ukazatel v našich výzkumech silně koreloval s reálným děním v ekonomice, považuji tento výsledek za velmi povzbuzující,“ uvedl řídící partner PwC ČR Jiří Moser.
Optimismus má podle něj reálné opodstatnění. „V ekonomice je hodně peněz, stále funguje odložená spotřeba nebo se výhledově se zlepšuje snad i stres v dodavatelském řetězci. Odráží to i přesvědčení, že se společnost pandemií už naučila žít a fungovat,“ dodal Moser.
Nejistoty přetrvávají
Největší hrozbou pro rok 2022 je podle šéfů českých firem nedostatek kvalifikovaných lidí. Tuto obavu sdílí plných 94 procent respondentů, což je nejvyšší hodnota, která byla ve třináctileté historii dotazování u této otázky zaznamenána. Jinými slovy: nikdy neměli šéfové z ničeho větší obavy než letos z nedostatku lidí.
Zlaté padáky, mnohamilionové odměny, to bývala realita šéfů bank v minulosti. Nyní Goldman Sachs, JP Morgan a spol. přeplácejí řadové lidi. Na Wall Street je válka o talenty. Nejsou lidi.
Válka o lidi: americké banky zasypávají zaměstnance penězi
Money
Na druhém místě skončila příbuzná obava taktéž související s napjatým trhem práce: růst mzdových nákladů, který se s 85 procenty stal „skokanem roku”.
Jako jedno z řešení nedostatku pracovníků se může nabízet zavádění technologií, které nahrazují některé činnosti vykonávané dnes lidmi. Podle aktuálního průzkumu plánuje nahradit alespoň pět procent zaměstnanců v nadcházejícím roce téměř čtvrtina firem. V roce 2020 mělo stejný záměr dokonce 26 procent firem. Více než pět procent zaměstnanců loni nahradilo automatizací 12 procent firem.
„Trend automatizace pracovních míst postupuje, ale prozatím je jasné, že boj o lidi pokračuje a že žádné jedno konkrétní opatření samo o sobě nevede do klidných vod. Čím dál víc je vidět, jak lidé vedle finanční stránky mnohem více zdůrazňují potřebu důvěry v zaměstnavatele a výslednou kvalitu života, kterou jim dané zaměstnání přináší,“ komentuje situaci Jiří Zouhar, partner PwC.
Na předních příčkách se umístilo i několik rizik, které zaznamenaly velký meziroční skok směrem vzhůru. Je to konkrétně vysoká inflace (+ 31 %), volatilita cen energií (+ 30 %), volatilita cen surovin (+ 23 %) nebo bezpečnost dodavatelského řetězce (+ 22 %).
Více než tři čtvrtiny lidí zvažuje při výběru zaměstnavatele hodnotovou orientaci firem. A nejde jen o nejmladší generaci zaměstnanců, kritéria udržitelnosti zajímají všechny věkové skupiny stejně, ukazuje průzkum UniCredit Bank.
Češi se chytají na udržitelnost. Může to pomoci v boji o zaměstnance
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.