Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

OKD se loni zbavila pěti dolů a skončila v zisku přes dvě miliardy

Důl Československá armáda (ČSA)
ČTK

Těžební společnost OKD loni skončila v provozním zisku přes dvě miliardy korun, uvedla mluvčí firmy Naďa Chattová s tím, že jde o předběžný a neauditovaný výsledek. Během roku 2021 se firma zbavila pěti utlumovaných dolů, které od ní převzal státní podnik Diamo, a také víc než tří tisíc zaměstnanců.

Reklama

OKD se loni vrátilo k zisku. V minulých dvou letech přitom podle výročních zpráv čelila obřím ztrátám. V roce 2019 to bylo minus 861 milionů, předloni se ztráta vyšplhala až na 2,437 miliardy korun.

Důl OKD

OKD loni prohloubila ztrátu na 2,5 miliardy. Těžbu omezil koronavirus

Těžební společnost OKD loni prohloubila ztrátu z předloňských 861 milionů na 2,437 miliardy korun. Objem výroby firmě meziročně klesl z 3,65 milionu na 2,37 milionu tun uhlí. Tržby spadly z 11,3 miliardy na 6,15 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.

Přečíst článek

Na konci roku 2020 ale měla společnost téměř 5400 vlastních zaměstnanců a v dolech na Karvinsku pracovalo ještě přes 1400 pracovníků dodavatelských firem. Nyní má OKD přibližně 2800 vlastních zaměstnanců a zhruba 800 dodavatelských pracovníků.

Od ledna 2021 převzal od OKD utlumované doly Paskov, Lazy a Frenštát státní podnik Diamo. Od března pak Diamo převzalo i doly ČSA a Darkov. Do Diama přešlo loni z OKD téměř 2500 zaměstnanců, z nich si podnik na útlumové či rekultivační práce nechal zhruba 700 lidí.

Podle předsedkyně představenstva OKD Vandy Staňkové se loňského provozního zisku podařilo dosáhnout díky výkonu všech zaměstnanců. „V kombinaci s kontrolou našich provozních nákladů a úspornými opatřeními se nám rok 2021 podařilo ukončit s vysokým a dlužno říci nečekaným ziskem. Vytvořili jsme si tak dobrou výchozí pozici pro rok 2022, který s ohledem na to, že se jedná v podstatě o poslední rok těžby, bude velmi náročný jak z hlediska provozního fungování naší společnosti, tak i z pohledu personálního,” řekla.

MND

Komárkova MND otestuje ukládání oxidu uhličitého pod zem

Miliardář Karel Komárek zavětřil velkou příležitost. Jeho energetická společnost MND zkoumá možnosti ukládání zkapalněného oxidu uhličitého hluboko pod zem.

Přečíst článek

Poslední důl v provozu

Téměř rok už pokračuje těžba pouze v Dole ČSM. Za celý rok 2022 má OKD v plánu vytěžit zhruba 1,3 milionu tun uhlí. Hlubinná těžba černého uhlí v těžkých podmínkách ostravsko-karvinské pánve je podle Chattové zatížena mnoha riziky. Zejména složitou geologickou stavbou, nebezpečím důlních otřesů a samovznícením uhlí, zvýšenými exhalacemi metanu a složitým legislativním procesem při povolování těžby.

„Přesto, že děláme vše, abychom rizika předvídali a provádíme řadu opatření pro jejich eliminaci, nemusí se to vždy podařit a prostředky a práce vložená do přípravy na dobývání se nemusí vrátit v podobě tržeb za vytěžené uhlí. Při provozu více dolů se rizika potenciálního neúspěchu rozkládala mezi daleko větší počet porubů a většinou byla připravena záložní pracoviště,” dodal ředitel provozu OKD David Hájek.

Těžba byla podle něj plánovaná na roky dopředu a problematické poruby mohly být nahrazeny urychlením jiných, které měly být dobývány později. „To v situaci plánovaného ukončení těžby už není možné. Proto je těžba pouze v jednom dole tak náročná a riziková, každý dílčí neúspěch může mít fatální dopad na hospodářské výsledky firmy. Výborný výsledek roku 2021 je proto nesmírně důležitý pro úspěšné zvládnutí posledního roku těžby OKD, kdy díky finanční rezervě vytvořené loni mohou být vykryty případné výpadky,” řekl.

OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Těžbu postupně ukončuje, protože dlouhodobě se nevyplácí. Loni firma ukončila těžbu v dolech ČSA a Darkov a uhlí těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit minimálně do konce letošního roku. Vlastníkem OKD je prostřednictvím společnosti Prisko stát.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme