Obchody Hruška v prvním covidovém roce vydělaly čtvrt miliardy
Jedna z největších tuzemských sítí maloobchodů působící zejména na Moravě, ve Slezsku a ve východních Čechách Hruška spol. s r. o. v prvním covidovém roce 2020 zvýšila zisk o více než dvě třetiny na 246,9 milionu korun. Tržby za prodej zboží firmě provozující téměř pět set svých obchodů stouply o pět procent na 8,13 miliardy korun.
Na hospodaření firmy neměl podle vedení společnosti covid nakonec téměř žádný vliv, ale zaznamenala výrazný nárůst osobních nákladů kvůli zvýšení minimální mzdy a nemocenských souvisejících s covidem.
Primark nebo Modivo, ale i Versace. Loni do Česka vstoupilo rekordní množství značek. Nejvíce za poslední tři roky.
Česko je pro zahraniční značky atraktivní. Loni jich přibylo rekordní množství
Zprávy z firem
„Ve výsledcích roku 2020 jsme zaznamenali enormní nárůst spotřeby čistících prostředů a ochranných pracovních pomůcek a současně nadměrný nárůst mzdových nákladů jako náhrad za nemoc. Celkově však pandemie neovlivnila negativně tržba ani zisk,“ uvedl ve výroční zprávě uložené ve Sbírce listin jednatel a dvoupětinový majitel Hrušky Pavel Hruzík. Po třiceti procentech ve firmě pak mají Jarmila Plevová a Jana Škrabalová.
„Zvýšení tržeb bylo nadále doprovázeno markantním nárůstem osobních nákladů, který je způsoben hlavně změnou legislativy ve vazbě na růst minimálních mezd. Tento nárůst mezd přinesl snížení produktivity práce na prodejnách,“ dodal.
„To se tak ráno probudíte a zjistíte, že nemáte třetinu byznysu,“ reaguje šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale na otázky o pandemii. Lídr trhu s minerálními vodami a dalším nealkem si poradil, díky čemuž má i v pandemické době skvělé výsledky. A dokonce i rozšířil své aktivity v Rakousku a na Slovensku.
Ano, budeme muset zdražit. Všichni musí zdražovat, říká šéf Mattoni Alessandro Pasquale
Leaders
V roce 2020 provozovala společnost 456 maloobchodních jednotek, tedy o tři méně než o rok dříve. Zásobováním a strategií pak celkem zajišťovala jednotnou obchodní politiku pro 612 provozoven, o 23 meziročně méně. V roce 2020 zabezpečovala svoji činnost s průměrným přepočteným stavem 3420 zaměstnanců, což meziročně znamenalo mírný pokles o 1,24 procenta.
„Dlouhodobým strategickým cílem společnosti je umírněná cenová politika. I přes mírné snížení počtu prodejen došlo k nárůstu maloobchodních tržeb,“ poznamenal dále Hruzík. „V době zveřejnění účetní závěrky byl zaznamenán mírný pokles tržeb z prodeje zboží za první čtvrtletí 2021, situace se však neustále mění, proto není možné předvídat dopady pandemie na činnost společnosti v budoucnosti,“ uvedl k odhadům vývoje pro rok 2021. Výsledky za loňský rok zatím firma nezveřejnila.
Ještě v prosinci roku 2020 vzrostly spotřebitelské ceny v Česku meziročně o 2,3 procenta, nejpomaleji za dva roky. V polovině loňského roku však měsíční míra inflace vytryskla nahoru a v listopadu vystoupala na třináctileté maximum ve výši šesti procent. Důvodem byly zdražující pohonné hmoty, kvůli nedostatku čipů kulhající automobilová výroba a růst cen starých i nových vozů, erupce cen energií i celosvětově stoupající ceny potravin. S inflací bojují i EU či USA, kde je nejvyšší od roku 1982. A v následujících měsících bude ještě hůře, neboť inflace bude atakovat hranici deseti procent.
Rok 2021 ve znamení šokující inflace. Bude letos líp?
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.