Lukáš Kovanda: Vládní fiasko. Benzin atakuje rekordní ceny i přes snížení daní
NázoryŘidiči už tankují dráže než před snížením spotřební daně. Cena benzínu už dnes může být historicky rekordní, což by bylo pro vládu fiasko.
Řidiči už tankují dráže než před snížením spotřební daně. Cena benzínu už dnes může být historicky rekordní, což by bylo pro vládu fiasko.
Povinné přimíchávání biosložky do motorové nafty a benzinu zřejmě od letošního července skončí. Omezí se i okruh vozidel, za která se musí platit silniční daň. Zaměstnanci, kteří můžou k soukromým účelům využívat služební nízkoemisní vozidla, například elektromobily, by se měli dočkat daňového zvýhodnění. Počítá s tím vládní předloha, kterou ve středu ve zrychleném režimu v prvním čtení schválila sněmovna.
Vláda schválila návrh novely zákona o dočasném snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,5 koruny na litr. Premiér Petr Fiala to oznámil po jednání kabinetu. Ministr financí Zbyněk Stanjura (oba ODS) před týdnem uvedl, že opatření by mělo platit v období od 1. června do 30. září. U nafty přitom ministerstvo financí zvažuje zavést snížení trvale.
Překvapení se nekoná. Ministerstva průmyslu a financí udělala „obří razii“ na pumpaře. Podle některých „expertů“, kteří se vylíhli na státních úřadech, totiž mohli právě pumpaři za obří zdražení pohonných hmot. Člověku, který umí sčítat jedna a jedna, bylo přitom dopředu jasné, jak celá akce dopadne.
Zlevňování pohonných hmot pokračuje rychlým tempem. Byť včera už tempo zlevňování oproti úterý zpomalilo. Platí ovšem, že úterní a včerejší zlevnění ve svém součtu představují nejvýraznější dvoudenní zlevnění pohonných hmot v historii sledování od začátku roku 2005.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.
Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že?
Vláda Petra Fialy směřuje k historické chybě, která připomíná legendární zvýšení DPH na potraviny Nečasovy a Kalouskovy vlády. Přes veškerou pomahačskou euforii, kterou se Češi snaží překlenou stres z konfliktu na Ukrajině, tady není nikdo připraven na benzin za 45, natož 50 korun. Dočasné snížení spotřební daně mělo být ohlášeno již ve čtvrtek. Nyní jsme tři dny pozadu.
Stát loni získal na spotřební dani z tabákových výrobků 56 miliard korun přesně stejně jako před čtyřmi lety. Sazba daně přitom mezitím vzrostla o třetinu. Pokles výnosu je zřejmě více důsledkem nezdařených daňových změn hlavně v roce 2020, ukázala analýza spotřební daně publikovaná na půdě Katedry hospodářské a sociální politiky Národohospodářské fakulty VŠE.