Stavba první soukromé dálnice v Česku startuje, dokončena bude v roce 2024
Stavbaři zahájili dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice. Náklady budou téměř deset miliard korun bez DPH. Nový úsek vybuduje konsorcium DIVia soukromých firem Vinci a Meridiam. Dálnici a navazující částí silnice I/20 bude provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun.
V provozu bude celá D4 v prosinci 2024. V hlavní trase jsou vydaná všechna stavební povolení. Zároveň se bude modernizovat 16 kilometrů už zprovozněných částí.
„Stavba je rozdělená do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v 90. letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D 35, která je alternativou brněnské D1,” uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Stavět se naráz začnou úseky D4 Háje - Milín, Milín - Lety, Lety - Čimelice, Čimelice - Mirotice a rozšíření silnice u Mirotic. Stavbaři vytěží 2,12 milionu metru krychlových půdy, vzniknou dvě odpočívadla s čerpacími stanicemi. „Poprvé v České republice postaví dálnici privátní firma, která ji bude provozovat,” řekl premiér Andrej Babiš (ANO).
Až bude D4 hotová, budou dvě možnosti, jak jet z Prahy do jižních Čech. D4 skončí před Pískem, kde na ni navazuje silnice I/20. Na ní do roku 2024 přibude mezi Pískem a Pištínem předjížděcí pruh pro jeden i druhý směr, náklady budou téměř miliarda korun. Druhá možnost je dálnice D3, z níž je zatím v provozu 70 kilometrů mezi Meznem a Českými Budějovicemi. Má spojit Prahu s Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů, podle premiéra by měla být hotová do roku 2028. Teď se staví obchvat Budějovic, letos se začne stavět i 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží.
D4 z Prahy na jih Čech se staví od roku 1969. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů na Písecku mezi Novou Hospodou a Miroticemi. Dostavět zbývá 32 kilometrů mezi Háji a Miroticemi na Písecku.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.