Stavba první soukromé dálnice v Česku startuje, dokončena bude v roce 2024

Stavbaři zahájili dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice. Náklady budou téměř deset miliard korun bez DPH. Nový úsek vybuduje konsorcium DIVia soukromých firem Vinci a Meridiam. Dálnici a navazující částí silnice I/20 bude provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun.
V provozu bude celá D4 v prosinci 2024. V hlavní trase jsou vydaná všechna stavební povolení. Zároveň se bude modernizovat 16 kilometrů už zprovozněných částí.
„Stavba je rozdělená do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v 90. letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D 35, která je alternativou brněnské D1,” uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Stavět se naráz začnou úseky D4 Háje - Milín, Milín - Lety, Lety - Čimelice, Čimelice - Mirotice a rozšíření silnice u Mirotic. Stavbaři vytěží 2,12 milionu metru krychlových půdy, vzniknou dvě odpočívadla s čerpacími stanicemi. „Poprvé v České republice postaví dálnici privátní firma, která ji bude provozovat,” řekl premiér Andrej Babiš (ANO).
Až bude D4 hotová, budou dvě možnosti, jak jet z Prahy do jižních Čech. D4 skončí před Pískem, kde na ni navazuje silnice I/20. Na ní do roku 2024 přibude mezi Pískem a Pištínem předjížděcí pruh pro jeden i druhý směr, náklady budou téměř miliarda korun. Druhá možnost je dálnice D3, z níž je zatím v provozu 70 kilometrů mezi Meznem a Českými Budějovicemi. Má spojit Prahu s Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů, podle premiéra by měla být hotová do roku 2028. Teď se staví obchvat Budějovic, letos se začne stavět i 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží.
D4 z Prahy na jih Čech se staví od roku 1969. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů na Písecku mezi Novou Hospodou a Miroticemi. Dostavět zbývá 32 kilometrů mezi Háji a Miroticemi na Písecku.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.