Raiffeisenbank loni klesl zisk o víc než čtvrtinu na 5,5 miliardy korun
Raiffeisenbank v Česku v roce 2023 meziročně klesl čistý zisk o 27,1 procenta na 5,5 miliardy korun. Aktiva banky vzrostla o 12,6 procenta na 677 miliard korun. Ostatní velké banky výsledky za loňský rok zatím nezveřejnily.
Objem poskytnutých úvěrů klientům banky stoupl v minulém roce meziročně o 4,7 procenta na 366 miliard korun. Růst byl jak na straně domácností ve formě hypotečních a spotřebitelských úvěrů, tak na straně firem zejména u investičních úvěrů. Objem přijatých vkladů od klientů vzrostl o 10,1 procenta na 539 miliard korun. Táhly jej zvyšujícími se zůstatky na spořicích účtech a termínovaných vkladech, a to na straně domácností i firem.
Provozní výnosy banky klesly o 4,4 procenta na 17,68 miliardy korun. Čisté úrokové výnosy banky se snížily o 5,9 procenta na 13,34 miliardy korun. Pokles způsobilo podle banky primárně vyplácení vyšších úroků klientům, a to zejména na spořicích účtech. Čisté výnosy z poplatků a provizí klesly o osm procent na 4,17 miliardy korun. Provozní náklady 8,6 miliardy korun se v meziročním srovnání snížily o 4,8 procenta, a to zejména díky synergiím po akvizici Equa bank, dodala banka.
Ztráty ze znehodnocení úvěrů a jiných pohledávek jsou v absolutní hodnotě v meziročním srovnání vyšší o 1,478 miliardy korun, když během roku 2023 banka vytvořila opravné položky 1,351 miliardy korun, a to u domácností i firem. Raiffeisenbank si podle svého vyjádření i přesto nadále udržuje velmi dobrou kvalitu svého úvěrového portfolia.
Raiffeisenbank patří mezi největší bankovní domy v Česku. Týkat se jí proto měla daň z mimořádných zisků. Takzvanou windfall tax schválila vláda jako 60procentní daňovou přirážku na nadměrný zisk. Ten odpovídá rozdílu mezi základem daně a průměrem nákladů základu daně za poslední čtyři roky navýšeného o 20 procent. Výnos z daně má vládě sloužit k pokrytí mimořádných nákladů, které stát bude mít v souvislosti se zastropováním cen energií.
Raiffeisenbank poskytuje v ČR bankovní služby od roku 1993. Majoritním akcionářem je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International.
České bankovní domy začaly se snižováním úročení u spořicích účtů od druhé poloviny ledna a docela nenápadně. Sazby tiše tu a tam klesají o desetinky a v cenících probíhají hry s nastavením základních a bonusových sazeb. Kdo si chce být jistý, jakou sazbu dostane, musí čas od času nahlédnout do sazebníků bank nebo sledovat aktualizaci ve svém mobilním bankovnictví. Poklesy se obvykle příliš hlasitě neoznamují. Stále tu je ale možnost získat úročení úspor začínající šestkou.Úroky u „spořáků“ už nenápadně klesají. Větší změny v úročení vkladů chystají banky v březnu
Money
Kyberpodvodům nyní kralují „výhodné investice“ s vidinou rychlého a bezpracného zbohatnutí. Častěji se podle policejních statistik na takové lákadlo chytí muži, kteří jsou ochotni přesvědčivým podvodníkům poslat i stovky tisíc korun. Ženy zase naletí na „záchranné mise" vojáků, lékařů nebo podlehnou „zamilovaným“ cizincům, kteří se údajně ocitli v nesnázích a potřebují poslat peníze na záchranu. Vloni se tak počet útoků meziročně už ztrojnásobil a celkové škody z kyberpodvodů se v Česku vyšplhaly na částku 1,3 miliardy korun. Jediným lékem, který proti kyberpodvodům pomáhá, je vzdělávání a informovanost klientů, řekla výkonná ředitelka České bankovní asociace (ČBA) Monika Zahálková.Muži chtějí vydělat, ženy románek. Kyberpodvodníci jsou stále rafinovanější, říká policejní expert
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.