Reklama

Ikonické londýnské taxíky zažívají renesanci

taxi v Londýně
publicdomainpictures.net
Zdeněk Pečený

S koncem covidových restrikcí a návratem turistů do Londýna a zaměstnanců do kanceláří zažívají boom i londýnští taxikáři. Nový taxík na elektřinu stojí dva miliony korun, vyrábí je čínská firma.

Reklama

Otočka o 180

Během nesčetných britských lockdownů kvůli covidové pandemii zvažovala řada londýnských taxikářů pověšení klíčků na hřebík. „Více se vyplatilo auto ani nestartovat, než jezdit dvanáct hodin a přijít si maximálně na 70 liber (dva tisíce korun),“ říká dlouholetý taxikář John Caplan a naráží na skutečnost, že najezdit desítky a stovky kilometrů něco stojí. Situace se od té doby ale úplně obrátila. „Jezdím přes dvacet let, ale nyní mámě nejvíc práce, co si pamatuji,“ dodává.

Situace je nyní od temných časů covidových opatření, která vyprázdnila turistická místa jako Piccadilly Circus či nákupní ulici Oxford Street a udělala z finanční čtvrti město duchů, naprosto odlišná. Taxikáři zažívají opravdové žně. Jak se vracejí turisté zpět do britské metropole a lidé do kanceláří, místní taxikáři začínají být optimističtější ohledně budoucnosti tradičního taxíku v éře konkurence aplikací jako je Uber či Bolt.

Čísla londýnského Sdružení licencovaných taxikářů (LTDA) potvrzují rostoucí optimismus. V prvním letošním čtvrtletí přibylo v Londýně 452 nově licencovaných taxíků. To je pětkrát více než v minulém roce. Většina nových černých taxi jsou vozidla s elektrickým pohonem, která podle LTDA stojí 68 tisíc liber (téměř dva miliony korun). Vstupní náklady pro nové taxikáře jsou tedy značné. Podle LTDA se v současnosti k vozovému parku každý týden připojuje v průměru asi 50 nových elektricky poháněných taxíků. V dubnu společnost London Electric Vehicle, kterou ze sta procent vlastní čínská automobilka Geely, oznámila prodej pěti tisíc elektromobilů modelu TX. Ten byl na trh uveden v roce 2018.

„Jsme svědky skutečné renesance,“ citovala nedávno agentura Bloomberg Steva McNamaru, generálního tajemníka LTDA. „Mladší cestující jsou sice zvyklí na výrazné slevy při objednání vozu prostřednictvím aplikací, ale nechtějí stát venku v dešti ve 2 hodiny ráno a zírat do svých telefonů a věčnost čekat na svůj odvoz, a tak přešli k černým taxíkům,“ uvedlMcNamara.

Drahá nafta

Podle LTDA bylo před pandemií v Londýně asi 22,5 tisíce řidičů londýnských černých taxíků. Při posledním sčítání letos v březnu jich bylo o tři tisíce méně. LTDA ale uvádí, že se aktuálně taxikáři vracejí do služby tempem 25 až 30 týdně.

Reklama

Částečným důvodem je důvěra, že obchodní cestující a turisté už z Londýna přes noc nezmizí. Evropská letiště nyní spíše kolabují pod náporem cestujících. Londýnské Heathrow nedávno oznámilo meziroční nárůst počtu cestujících o stovky procent oproti loňskému roku. Heathrow pro letošní rok očekává na 53 milionů cestujících, což je stále jen 65 procent úrovní před pandemií.

Taxikáři oživení vítají vzhledem k tomu, že náklady na palivo a další výdaje jsou na vzestupu. Ceny jízdného v londýnských taxících šly nedávno sice nahoru, ale možná toto zvýšení brzy nebude stačit. I přes rostoucí počet elektrovozů taxislužby jezdí stále většina černých taxi na naftu. BBC v pátek informovala, že v centru Londýna benzínky prodávají litr nafty za téměř 2,50 libry (přes 72 korun).

Žádná sranda

Na ikonický černý taxík lze narazit i v jiných destinacích, nejen v Londýně. „Cabem“ se mohou cestující svézt třeba v Ázerbájdžánu, Egyptě, Rumunsku, Saúdské Arábií či Singapuru. Ale pouze v Londýně, aby mohli získat taxikářskou licenci, musejí taxikáři projít přísným testem - nazvaným „Knowledge of London“. V nedávné obě se objevily snahy o zrušení tohoto testu, ale LTDA od těchto záměrů nakonec ustoupila.

Absolvování této zkoušky trvá tři až čtyři roky a vyjde na 10 tisíc liber (290 tisíc korun). Studenti se musejí naučit a zapamatovat tisíce silnic podél 320 tras a k tomu ještě tisíce dalších míst v okruhu přibližně šesti mil (9,6 kilometrů) od nádraží Charing Cross. Tato místa zahrnují orientační body, jako jsou kluby, nemocnice, hotely, divadla, ambasády, nádraží a historické budovy. Úspěšnost písemných a praktických testů je obvykle nižší než 50 procent. Ti, kteří přísným sítem ale projdou, může těšit skutečnost, že se stále najde dostatek zákazníků oceňujících jejich znalosti.

Hongkong

Nejdráž se expatům žije v Hongkongu, New Yorku a Ženevě. Praha se do žebříčku nedostala

Hongkong je podle nové studie nejdražším městem na světě pro život lidí žijících mimo rodnou zemi neboli expatů, a to již druhý rok po sobě. New York a Ženeva obsadily druhé a třetí místo v žebříčku. První pětku uzavírají Londýn a Tokio. Nejlevněji pro expaty je život v turecké Ankaře, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Dubrovník, Jaderské moře

Do Chorvatska s kreditkou nebo obyčejnou kartou? Zde je finanční desatero cestovatele

Doba letních dovolených je tu a po dlouhé pandemii plánují statisíce Čechů vyrazit do zahraničí. Rady, jak mít finance v suchu a připravit se na dovolenou, sestavila UniCredit Bank. Nejlepší přípravou na klidný odpočinek je vyřízení potřebných záležitostí ještě doma. 

Přečíst článek

Vše o inflaci

Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.

Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.

Témata související s inflací:

Vše o inflaci čtěte zde

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme