Sbohem Chorvatsko. Češi se na letošní dovolenou chystají jinam

Češi škudlí. Jejich průměrný rodinný rozpočet na letní dovolenou vychází na 35 tisíc korun. Méně dají už jen Japonci a Malajci, vyplývá z dat průzkumu Holiday Barometer, který zkoumal dovolenkové plány obyvatel 23 zemí světa. Ten navíc ukázal, že z nejoblíbenějších destinací pro českou dovolenou letos vypadlo tolik oblíbené Chorvatsko.
Letošní léto v zahraničí podle průzkumu Češi budou trávit především v Itálii, na Slovensku a ve Španělsku. Z trojice nejžádanějších dovolenkových cílů tak vypadlo Chorvatsko. Jedním z důvodů jeho menší obliby v letošním roce je podle obchodního a marketingového ředitele Europ Assistance Lukáše Sourala nárůst cen. „Mnoho Čechů chce ale také po letech vyzkoušet nové destinace,“ míní.
FOTOGALERIE: Plážový resort Hilton Rijeka Costabella
Kolik utratí Evropané?
Průzkum napříč zeměmi a kontinenty ukázal i velké rozdíly v tom, kolik jsou ochotni lidé za dovolenou utratit. Její průměrná délka je dle dat Holiday Barometer necelé dva týdny a evropský průměr útraty činí v přepočtu 52 tisíc korun. Výši českých nákladů, které vychází na zmíněných 35 tisíc, se nejvíce blíží Poláci, kteří v rámci dovolené plánují utratit 36,5 tisíce korun. Globálně jako nejrozmařilejší z průzkumu vycházejí Australané, kteří se chystají utratit zhruba 80 tisíc korun.
„V rámci Evropy průzkum sleduje zejména státy s vyšší životní úrovní a svou roli hrají i kurzové rozdíly. Přesto je z žebříčku jasné, že náklady na dovolenou patří v České republice k nejnižším ze zkoumaných zemí,“ uvedl dále Soural.
FOTOGALERIE: Dovolená v Bosně a Hercegovině
Češi rádi kamenné cestovky
I přesto, že Češi na dovolené utratí méně než ostatní národy, se na ni letos chystá celkem 82 procent z nich. Nejčastěji ji plánují na červenec. Tři pětiny z nich pojedou k moři, hory si v průzkumu zvolilo 26 procent dotázaných.
Češi preferují zahraniční dovolenou před domácí. Například víc než Němci, Rakušané, či Belgičané. „Českým specifikem je, že je nejmenší zájem je o městské dovolené, který rok od roku klesá a nyní jí preferuje jen 22 procent respondentů,“ uvedl produktový manažer Europ Assistance Michal Kasl.
A další trend, který české turisty odlišuje od zahraničních je důraz na rodinný charakter dovolené. „S dětmi, rodiči, či vnoučaty chce trávit dovolenou 64 procent českých respondentů, ale u zahraničních je tomu o desítky procent méně,“ uzavírá Kasl.
FOTOGALERIE: Dovolená na vietnamském ostrově Phú Quốc
Výběr letní dovolené nejvíce Čechů řeší dva až čtyři měsíce dopředu. Téměř třetina českých respondentů zájezd rezervuje on-line přes cestovní kancelář, další jsou s podílem 29 procent kamenné pobočky CK. Ze sledovaných zemí Češi do kamenných poboček CK chodí nejčastěji - evropský průměr v tomto ohledu činí 12 procent, v Asii devět procent a v Severní Americe čtyři procenta, zjistil průzkum.
Prvenství mají Češi také ve využívání autobusové dopravy. Častěji než jinde v Evropě jezdí na dovolenou autem. „Osobní automobil zmínilo v průzkumu 56 procent a autobus 19 procent českých respondentů, zatímco evropský průměr je 48, resp. 12 procent. Souvisí to jak s blízkostí nejoblíbenějších destinací, tak s pohodlím, které při cestě vyžadujeme a způsobem cestování, na který jsme zvyklí,“ uvedl Soural.
Loni Češi za delší zahraniční dovolené utratili 106 miliard korun – historicky vůbec poprvé se na ně více vydávají letadlem než autem. Hned 2,3 milionu Čechů ale nemá dost peněz ani na jednu jedinou dovolenou ročně, ani kdyby měla být jen v Česku.
Češi jezdí na delší dovolené do zahraničí nejvíce v historii
Enjoy
Návštěva Chorvatska, odpočinek a pak letní brigáda po zbytek prázdnin. Tenhle letní model láká stále více mladých lidí z Česka a Slovenska. Pobyt u moře si prodlouží na celé léto, užijí si pláží i místní atmosféry, zlepší se v cizích jazycích, naučí se samostatnosti a u toho si vydělají zajímavé peníze. Brigáda v Chorvatsku ale není jen doménou studentů, často sem za letní prací do penzionů a hotelů jezdí i starší lidé.
Užít si Jadran a ještě vydělat. Chorvatsko se stává cílem letních brigád
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.