Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Sbohem Chorvatsko. Češi se na letošní dovolenou chystají jinam

Kanárské ostrovy patří u Čechů mezi oblíbené desdtinace
iStock
Michal Nosek

Češi škudlí. Jejich průměrný rodinný rozpočet na letní dovolenou vychází na 35 tisíc korun. Méně dají už jen Japonci a Malajci, vyplývá z dat průzkumu Holiday Barometer, který zkoumal dovolenkové plány obyvatel 23 zemí světa. Ten navíc ukázal, že z nejoblíbenějších destinací pro českou dovolenou letos vypadlo tolik oblíbené Chorvatsko.

Letošní léto v zahraničí podle průzkumu Češi budou trávit především v Itálii, na Slovensku a ve Španělsku. Z trojice nejžádanějších dovolenkových cílů tak vypadlo Chorvatsko. Jedním z důvodů jeho menší obliby v letošním roce je podle obchodního a marketingového ředitele Europ Assistance Lukáše Sourala nárůst cen. „Mnoho Čechů chce ale také po letech vyzkoušet nové destinace,“ míní.

FOTOGALERIE: Plážový resort Hilton Rijeka Costabella

Kolik utratí Evropané?

Průzkum napříč zeměmi a kontinenty ukázal i velké rozdíly v tom, kolik jsou ochotni lidé za dovolenou utratit. Její průměrná délka je dle dat Holiday Barometer necelé dva týdny a evropský průměr útraty činí v přepočtu 52 tisíc korun. Výši českých nákladů, které vychází na zmíněných 35 tisíc, se nejvíce blíží Poláci, kteří v rámci dovolené plánují utratit 36,5 tisíce korun. Globálně jako nejrozmařilejší z průzkumu vycházejí Australané, kteří se chystají utratit zhruba 80 tisíc korun

„V rámci Evropy průzkum sleduje zejména státy s vyšší životní úrovní a svou roli hrají i kurzové rozdíly. Přesto je z žebříčku jasné, že náklady na dovolenou patří v České republice k nejnižším ze zkoumaných zemí,“ uvedl dále Soural.

FOTOGALERIE: Dovolená v Bosně a Hercegovině

Češi rádi kamenné cestovky

I přesto, že Češi na dovolené utratí méně než ostatní národy, se na ni letos chystá celkem 82 procent z nich. Nejčastěji ji plánují na červenec. Tři pětiny z nich pojedou k moři, hory si v průzkumu zvolilo 26 procent dotázaných.

Češi preferují zahraniční dovolenou před domácí. Například víc než Němci, Rakušané, či Belgičané. „Českým specifikem je, že je nejmenší zájem je o městské dovolené, který rok od roku klesá a nyní jí preferuje jen 22 procent respondentů,“ uvedl produktový manažer Europ Assistance Michal Kasl.  

A další trend, který české turisty odlišuje od zahraničních je důraz na rodinný charakter dovolené. „S dětmi, rodiči, či vnoučaty chce trávit dovolenou 64 procent českých respondentů, ale u zahraničních je tomu o desítky procent méně,“ uzavírá Kasl.

FOTOGALERIE: Dovolená na vietnamském ostrově Phú Quốc

Výběr letní dovolené nejvíce Čechů řeší dva až čtyři měsíce dopředu. Téměř třetina českých respondentů zájezd rezervuje on-line přes cestovní kancelář, další jsou s podílem 29 procent kamenné pobočky CK. Ze sledovaných zemí Češi do kamenných poboček CK chodí nejčastěji - evropský průměr v tomto ohledu činí 12 procent, v Asii devět procent a v Severní Americe čtyři procenta, zjistil průzkum.

Prvenství mají Češi také ve využívání autobusové dopravy. Častěji než jinde v Evropě jezdí na dovolenou autem. „Osobní automobil zmínilo v průzkumu 56 procent a autobus 19 procent českých respondentů, zatímco evropský průměr je 48, resp. 12 procent. Souvisí to jak s blízkostí nejoblíbenějších destinací, tak s pohodlím, které při cestě vyžadujeme a způsobem cestování, na který jsme zvyklí,“ uvedl Soural.

Dovolená na dluh? Pro Gen Z něco absolutně běžného

Češi jezdí na delší dovolené do zahraničí nejvíce v historii

Loni Češi za delší zahraniční dovolené utratili 106 miliard korun – historicky vůbec poprvé se na ně více vydávají letadlem než autem. Hned 2,3 milionu Čechů ale nemá dost peněz ani na jednu jedinou dovolenou ročně, ani kdyby měla být jen v Česku.

Přečíst článek

Dubrovník

Užít si Jadran a ještě vydělat. Chorvatsko se stává cílem letních brigád

Návštěva Chorvatska, odpočinek a pak letní brigáda po zbytek prázdnin. Tenhle letní model láká stále více mladých lidí z Česka a Slovenska. Pobyt u moře si prodlouží na celé léto, užijí si pláží i místní atmosféry, zlepší se v cizích jazycích, naučí se samostatnosti a u toho si vydělají zajímavé peníze. Brigáda v Chorvatsku ale není jen doménou studentů, často sem za letní prací do penzionů a hotelů jezdí i starší lidé.  

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Americký prezident Donald Trump

Evropané nechtějí kvůli Trumpovi cestovat do USA. Cestovatelský boom naopak zažívá Kanada

Přečíst článek
Doporučujeme