Hrozba kyberútoků roste. Škody z internetových podvodů jdou do stamilionů
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun. Policie spolu s ČSOB pokračuje v kampani Volač a Klikač, aby upozornila na nebezpečí na síti.
Počty online podvodů neustále narůstají. A zvláště nyní před Vánoci je daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý uživatel internetu.
Navíc podle odborníků značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. „V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ vysvětluje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.
I proto Policie ČR společně s ČSOB spustila preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšila povědomí o této problematice, varovala před kyberpodvodníky a ukázala, na co si dát pozor.
„Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamiliony korun. Nejlepší prevencí jsou přitom obezřetnost a informovanost,“ připomíná Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
Na co si dát pozor?
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9 518 a před deseti lety pouze 2 195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
Zesíleným útokům tak mohou efektivněji čelit lidé obeznámení s několika základními pravidly.
„Ta jsou přitom velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v e-mailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Nemůže to být náhodou podvodník?“ vysvětluje manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB Petr Vosála. Podle něj je přitom důležité znát hlavní pravidlo: Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají. „V případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit,“ dodává Vosála.
5 základních rad, jak nenaletět:
• Mějte na paměti, že podvodníci umí napodobit jakékoliv telefonní číslo i e-mailovou adresu
• Dejte pozor, podvodníci se vydávají za bankéře i policisty a působí věrohodně
• Nikomu nesdělujte žádné citlivé informace
• Vaše banka nepotřebuje znát váš PIN, ale podvodníci ano
• Buďte obezřetní – nenechte se vmanipulovat do časové tísně a vše si ověřujte z více zdrojů
Další info: https://www.csob.cz/portal/branteserozumem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.