Hrozba kyberútoků roste. Škody z internetových podvodů jdou do stamilionů
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun. Policie spolu s ČSOB pokračuje v kampani Volač a Klikač, aby upozornila na nebezpečí na síti.
Počty online podvodů neustále narůstají. A zvláště nyní před Vánoci je daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý uživatel internetu.
Navíc podle odborníků značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. „V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ vysvětluje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.
I proto Policie ČR společně s ČSOB spustila preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšila povědomí o této problematice, varovala před kyberpodvodníky a ukázala, na co si dát pozor.
„Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamiliony korun. Nejlepší prevencí jsou přitom obezřetnost a informovanost,“ připomíná Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
Na co si dát pozor?
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9 518 a před deseti lety pouze 2 195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
Zesíleným útokům tak mohou efektivněji čelit lidé obeznámení s několika základními pravidly.
„Ta jsou přitom velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v e-mailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Nemůže to být náhodou podvodník?“ vysvětluje manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB Petr Vosála. Podle něj je přitom důležité znát hlavní pravidlo: Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají. „V případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit,“ dodává Vosála.
5 základních rad, jak nenaletět:
• Mějte na paměti, že podvodníci umí napodobit jakékoliv telefonní číslo i e-mailovou adresu
• Dejte pozor, podvodníci se vydávají za bankéře i policisty a působí věrohodně
• Nikomu nesdělujte žádné citlivé informace
• Vaše banka nepotřebuje znát váš PIN, ale podvodníci ano
• Buďte obezřetní – nenechte se vmanipulovat do časové tísně a vše si ověřujte z více zdrojů
Další info: https://www.csob.cz/portal/branteserozumem
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.