Japonská aliance nebude. Nissan a Honda se nedohodly
Japonská automobilka Nissan Motor se rozhodla zastavit rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda Motor. Informují o tom japonský list Nikkei a další média s odvoláním na své zdroje. Automobilky oznámily zahájení rozhovorů o fúzi koncem loňského roku, jejich spojením by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen.
Podle médií však mezi společnostmi Nissan a Honda vznikly neshody ohledně podmínek fúze. Honda údajně navrhla, aby se Nissan v rámci fúze stal její dceřinou společností. Původně se ale předpokládalo, že vznikne holdingová firma, pod kterou budou obě automobilky spadat.
Společnost Nissan podle agentury Reuters uvedla, že zpráva listu Nikkei není „založena na informacích poskytnutých Nissanem“. Dodala, že do poloviny února hodlá zaujmout konečný postoj a vydat příslušné oznámení. Honda uvedla, že od Nissanu nemá žádné informace o záměru odstoupit od memoranda o přípravě fúze.
Podle zdrojů agentury Reuters se ve středu nicméně sešla správní rada Nissanu, která ukončení rozhovorů schválila. Zdroje listu The Wall Street Journal (WSJ) uvedly, že správní rada Nissanu považuje podmínky Hondy za nepřijatelné. Ve zprávě pro tokijskou akciovou burzu podle agentury Bloomberg obě automobilky napsaly, že diskutují o různých možnostech, včetně odstoupení od fúze.
Honda je druhou největší automobilkou v Japonsku, zatímco Nissanu patří třetí příčka. Tržní hodnota Hondy je téměř pětinásobná ve srovnání s tržní hodnotou Nissanu. Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů.
Akcie Nissanu v reakci na zprávu listu Nikkei oslabily téměř o pět procent, zatímco akcie Hondy si více než osm procent připsaly. Nissan teď prochází rozsáhlou restrukturalizací, která zahrnuje zrušení 9000 pracovních míst. Honda podle zdrojů agentury Kjódó požadovala po Nissanu radikálnější restrukturalizační opatření.
Provozní zisk Nissanu se v prvním finančním pololetí, které skončilo 30. září, propadl meziročně o 90 procent na méně než 33 miliard jenů (asi pět miliard korun). Vyhlídky na krach plánů na spojení s Hondou nyní vyvolávají obavy ohledně toho, jak se Nissanu podaří překonat současné problémy bez vnější pomoci, píše Reuters.
„Investory by mohla znepokojovat budoucnost Nissanu,“ uvedl analytik Vincent Sun ze společnosti Morningstar. Poukázal mimo jiné na problémy, které by Nissanu mohly způsobit hrozící cla na dovoz z Mexika do Spojených států. Řada globálních automobilek využívá Mexiko jako výrobní základnu pro export na americký trh. Podle Suna by tato cla měla na Nissan výraznější dopady než na jeho větší domácí konkurenty, tedy Hondu a Toyotu.
„Zpráva, že Nissan nechce být divizí Hondy, ukazuje, že spornou otázkou byla kontrola (nad sloučenými aktivitami),“ uvedl analytik Christopher Richter z makléřské společnosti CLSA. „Vypadá to, že Honda od fúze odstoupí, pokud nebude moci získat kontrolu,“ dodal.
Japonské automobilky Honda a Nissan se dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi, oznámily firmy. Spojením podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen, napsala agentura Reuters.
Vznikne automobilový gigant? Honda a Nissan oznámily zahájení rozhovorů o fúzi
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.