Siko už tuší krizi. Očekává první ztrátu v historii firmy. A ne malou
Firma Siko, největší český prodejce koupelnového vybavení, čeká letos ztrátu 50 až 100 milionů korun. Bude to poprvé ztráta ve třicetileté historii firmy. Loni zisk podle předběžných výsledků klesl z rekordních 140 milionů na 40 milionů. Na Siko dopadá plošný růst nákladů a zpomalující výstavba v Česku.
Tržby Sika v ČR dosáhly loni až 5,5 miliardy korun, meziročně o desetinu více. „Letos ale očekáváme pokles o sedm až dvacet procent. Počítáme s černým scénářem. Staví se méně. Lidé ze stavebnin reportují, že za prosinec a leden poklesly prodeje ztraceného bednění – základní komponenty pro stavbu rodinných domů – o osmdesát procent. To se projevuje už i u nás. Od loňského září do konce roku nám klesaly prodeje v objemových jednotkách, tržby alespoň stagnovaly vzhledem k našemu zvýšení cen. Letos už ale klesají i tržby. Prodává se méně cihel a dalších stavebních komponent. Náklady se nám zároveň zvýšily asi o patnáct procent. Takže raději šetříme a jsme opatrní,” řekl deníku E15 generální ředitel firmy Tomáš Vala.
I návštěvníci odloženého světového veletrhu Expo v Dubaji se mohou těšit z technologického hitu firmy Siko - toalety, která splachuje jen minimem vody. Tomáš Vala: S chytrým WC se nám daří prorážet do světa, jen nás trápí doprava
Zprávy z firem
Přípravy na krizi
Siko tak například odkládá plánovanou expanzi na další trhy. Nyní už působí v Maďarsku, Francii, Španělsku či ve Velké Británii. Letos v únoru chtělo Siko zprovoznit v Čimelicích nový sklad. Díky investici 200 milionů korun získá 10 tisíc metrů čtverečních ploch a ukončí pronájmy v některých externích skladech. Do jednoho roku chce Siko zvýšit výkon své solární elektrárny v Čimelicích na dvě megawatthodiny, pokryje tak veškerou tamní spotřebu elektřiny. Firma loni investovala 700 milionů.
Siko mělo předloni konsolidované tržby v ČR a na Slovensku 5,1 miliardy korun, meziročně stouply o 800 milionů. Zisk EBITDA (před zdaněním, odpisy a úroky) vzrostl o 180 milionů na 640 milionů. Tržbám předloni výrazně pomohl i internet a export, nadprůměrně rostly prodeje kuchyní, dveří a plovoucích podlah. Třeba prodej kuchyní stoupá meziročně o 20 procent.
Výhodnější euroúvěry
Firma Siko uvádí, že je v kuchyních dvojkou na trhu, největší je Ikea. Firmy spojené se Siko mají půjčenou zhruba miliardu korun. Většinu úvěrů se firmě povedlo převést na účty v eurech. Za úroky zaplatí letos nižší desítky milionů navíc. Siko zároveň může čerpat z vlastních finančních rezerv; na konci roku 2021 činil nerozdělený zisk asi čtvrt miliardy.
Firmy čím dál častěji využívají úvěry v eurech. Loni v listopadu podíl eurových úvěrů ve firmách činil již 44 procent a ve zpracovatelském průmyslu dokonce 59 procent. Využívání úvěrů v jednotné evropské měně tak ve firmách meziročně stouplo o 43 procent a ve zpracovatelském průmyslu o 25 procent. S odkazem na údaje České národní banky (ČNB) to sdělil Svaz průmyslu a dopravy.Půjčky v eurech vyjdou české podniky stále výrazně levněji. Zájem o ně výrazně roste
Money
Skupina Siko měla loni v ČR a na Slovensku 1010 zaměstnanců. Loni od ledna do srpna byla průměrná hrubá mzda 42 986 korun.
Firmu založila v roce 1991 tehdy čtyřiačtyřicetiletá matka tří dětí Jaroslava Valová. Podnikat začala v obývacím pokoji, první obchod byl v Čimelicích u hlavní silnice na Prahu. Název Siko je zkratkou slov stavební, izolace, keramika a obklady.
Češi se začali více zajímat o hypotéky v eurech. Ty oproti korunovým úvěrům na bydlení nabízí výhodnější, asi poloviční úrok. Zdaleka ale nejsou tak výhodné, jak se může na první pohled zdát. Proč není sjednání eurové hypotéky zas tak dobrý nápad?Hypotéka v eurech. Proč není její sjednání zas tak dobrý nápad
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?