Reklama

Finská Nokia má problém. Lidé si stále myslí, že vyrábí telefony

Nokia má nové logo i obchodní strategii
ČTK
Stanislav Šulc
sta

Společnost Nokia mění logo. Jedním z důvodů je fakt, že většina lidí si stále myslí, že vyrábí stejnojmenné mobilní telefony. Nokia se však v současnosti zaměřuje na internet věcí a rozvoj 5G sítí. 

Reklama

Čísla jako 5510 nebo 3210 mladší generaci nic neřeknou. Pro dnešní čtyřicátníky však představují začátek mobilní revoluce. A stála za ní finská telekomunikační společnost Nokia, která vyráběla dostupné a velmi odolné mobilní telefony. Na vrcholu své slávy činila tržní kapitalizace firmy 250 miliard dolarů a Nokia patřila k nejhodnotnějším brandům světa. V současnosti je tržní kapitalizace 24,3 miliardy eur. Její akcie od začátku roku spadly o necelá dvě procenta. 

Výkonný ředitel Nokie Pekka Lundmark proto oznámil novou strategii společnosti, která se pokusí rozšířit byznys a dosáhnout vyšších tržeb. 

„Nejsme zatím spokojení s dosavadním výkonem společnosti,“ prohlásil Lundmark na Světovém mobilním kongresu v Barceloně. „Většina lidí si nadále myslí, že jsme úspěšným výrobcem mobilních telefonů. To však Nokia dávno nedělá. Chceme značku přetvořit v jednoho z lídrů v průmyslové digitalizaci a v stavbě sítí,“ dodal šéf firmy, která se v posledních letech zaměřuje zejména na rozvoj 5G infrastruktury.  

I proto Lundmark na veletrhu představil také nové logo společnosti se slavným jménem. 

Mobilní titán 

Pro uživatele jde o mírně matoucí situaci, protože mobilní telefony značky Nokia stále vyrábí finská společnost HMD Global založená v roce 2016 Švýcarem Jeanem-Françoisem Barilem. Ten koupil licenci na výrobu nokií od společnosti Microsoft, která ji držela od roku 2014 a snažila se prosadit mobilní telefony s vlastním operačním systémem Windows Mobile. 

Apple v tajnosti vyvíjí revoluční zařízení. Pomoct by mohlo milionu Čechů

Apple v tajnosti vyvíjí revoluční zařízení. Pomoct by mohlo i milionu Čechů

Americký technologický gigant je blízko přelomovému vynálezu. Pomocí něj by relativně jednoduché zařízení dokázalo měřit hladinu cukru v těle člověka, aniž by došlo k narušení kůže kvůli získání jejího vzorku. Uvedl to Mark Gurman z Bloombergu, který má tradičně velmi dobré zákulisní informace o plánech Applu. Cukrovkou přitom trpí odhadem až desetina světové populace. Těm by vynález výrazně zkvalitnil život. 

Přečíst článek

Historie Nokie je však mnohem delší. Její počátky spadají do roku 1865, kdy svou první fabriku založil inženýr Knut Fredrik Idestam poblíž finského města Tampere. O šest let později spolu s Leem Mechelinem založil akciovou společnost Nokia, do níž spadaly jejich průmyslové aktivity. 

V průběhu následujících dekád se pak společnost postupně orientovala na různé průmyslové oblasti, zejména energetiku, dřevozpracující průmysl, gumárenství a kabely. 

Telekomunikace se staly hlavním cílem firmy od roku 1977, kdy její tehdejší výkonný ředitel Kari Kairamo toužil přetvořit Finsko ve „skandinávské Japonsko“, tedy lídra v nových technologiích. V následujících letech Nokia podnikla řadu akvizic od výrobců televizorů po tvůrce počítačů. 

V roce 1981 pak Nokia koupila výrobce mobilních telefonů Mobira a záhy spustila mobilní síť Nordic Mobile Telephone, která jako první umožňovala například roaming. 

Cíl Xiaomi předstihnout Apple má trhliny. Výrobce mobilů propustí tisíce lidí

Cíl Xiaomi předstihnout Apple má trhliny. Výrobce mobilů propustí tisíce lidí

Čínský výrobce smartphonů Xiaomi propustí téměř deset procent zaměstnanců. Firma tak upřesnila informace hongkongského listu South China Morning Post (SCMP), který s odkazem na anonymní zdroje původně napsal, že propuštěno může být až 15 procent zaměstnanců. Informuje o tom dnes agentura Reuters.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Novým finským prezidentem je pětapadesátiletý expremiér a kandidát vládní středopravé Národní koalice Alexander Stubb

Karel Pučelík: Finský gentlemanský souboj vyhrál vůči Rusku ostřejší Stubb

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme