Danone se v Rusku nedaří. Zoufale shání kupce tamní divize
Francouzský potravinářský gigant Danone hledá kupce pro svou ruskou divizi. Prodej by mohl vést k odpisu až jedné miliardy eur (24,6 miliardy korun), uvedl největší světový výrobce jogurtů na svém webu.
Pod divizi spadá přední ruská mlékárenská značka Prostokvašino. Za prvních devět měsíců letošního roku vygenerovala pět procent tržeb společnosti Danone. Divize s 12 výrobními závody a 8000 zaměstnanci je největším ruským mlékárenským podnikem, napsala agentura Bloomberg.
Francouzská společnost pozastavila investice v Rusku poté, co Moskva v únoru napadla Ukrajinu. Zatímco mnoho západních nadnárodních společností se z Ruska stáhlo, potravinářské firmy si tam některé provozy ponechaly s argumentem, že lidé se bez jídla neobejdou. Nestlé tak do země dováží výrobky, jako je kojenecká výživa. Britský konkurent Unilever má v Rusku stále závody a zavázal se, že bude i nadále prodávat základní výrobky.
Největší česká mlékárna Madeta měla loni podle předběžných výsledků poprvé tržby přesahující šest miliard korun. Marže jí však klesla. A náklady na energie, služby či dopravu letos firmě ještě porostou, meziročně o desítky milionů korun. Podle jejího generálního ředitele Milana Teplého mlékárna přistoupí k dalším nákladovým škrtům a možná i k omezení investic. Madeta měla loni rekordní tržby, přes šest miliard. Letos ji čeká těžký rok
Zprávy z firem
Společnost Danone vstoupila na ruský trh před třemi desetiletími. Svou pozici si vybudovala akvizicí společnosti Unimilk v roce 2010.
Nyní se jí však na ruském trhu nedaří, uvedl Bruno Monteyne ze společnosti Bernstein. Provoz podniku podle něj zásadně komplikují omezení.
Prodej by mohl zkomplikovat fakt, že Danone prodává jak místní značky, tak i ty mezinárodní, jako je Activia. Není jasné, zda by nový provozovatel prodával globální nabídky Danone a za jakých podmínek.
Akcie Danone si v pátek odpoledne připisovaly přes dvě procenta.
Danone musí reagovat na růst cen ropy a papíru a na měnící se návyky spotřebitelů, kteří omezují nákupy. Snaží se také vyjít vstříc obchodníkům, kteří se snaží ušetřit na přepravě zboží a jeho skladování.První oběť inflace: Danone omezí výrobu a razantně zúží nabídku jogurtů
Zprávy z firem
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?