Reklama

FOTOGALERIE: Smíchovské nádraží vypadá spíš jako brownfield. To se ale brzy změní

Takto bude vypadat nový smíchovský terminál.
Se svolením SŽ
Petra Jansová

Projekt rekonstrukce Smíchovského nádraží je opět o krok blíž k začátku realizace. Začne se letos odstraněním lávky do Radlic. Hotovo by mohlo být do čtyř let.

Reklama

Smíchovské nádraží, druhé největší v Praze a velmi důležitý dopravní uzel, který využívají cestující přijíždějící do Prahy z jihu a západu k přestupu na linky MHD, působí aktuálně spíš jako brownfield.

Přestupy mezi metrem, autobusy a tramvajemi jsou nelogické. A neutěšený je i přilehlý veřejný prostor, 70 procent jeho plochy funguje jako autobusové parkoviště a nepřehledná je i Nádražní ulice. A to vše by se mělo už brzy změnit, i protože nádraží, které se má stát součástí dopravního terminálu, je poblíž nově vznikající čtvrti Smíchov City.

Jak bude vypadat Smíchovské nádraží po rekonstrukci se můžete podívat do následující galerie

Historická nádražní hala zůstane

Studii na proměnu na základě poptávky vedení Prahy a vyhrané soutěže zpracovala architektonické studio A69. To společně s projektantem, kterým je sdružením firem Sudop Praha, Sudop EU a Metroprojekt, vypracovává kompletní projekt budoucího dopravního uzlu. 

Odhadované náklady na celou stavbu, která proběhne v několika etapách, jsou 4,1 miliardy korun.

Takto probíhá výstavba nové čtvrti na Smíchově.

REPORTÁŽ: Čtvrť Smíchov City za 20 miliard se klube. Lidé se nastěhují za pár měsíců

Nová čtvrť na Smíchově začíná mít reálné obrysy. První budovy by mohly sloužit nájemcům a nájemníkům už na přelomu roku. Ulice ponesou jména slavných Češek, jako jsou Madeleine Albrightová nebo Meda Mládková.

Přečíst článek

Přípravné práce budou zahájeny již letos. Zruší se severní nástupiště, na podzim pak pěší lávka do Radlic. „Zmiňované práce představují první část rekonstrukce celé stanice. Tendr na navazující etapu, která bude zahrnovat hlavní objem stavebních prací, plánuje Správa železnic vyhlásit už v příštím měsíci. Samotné práce by měly odstartovat na začátku příštího roku,“ přibližuje bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že kompletně hotovo by mohlo být v roce 2028.

Co konkrétně se změní? Příměstské a dálkové autobusy v současné době končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov, návrh je přesouvá do nového terminálu nad nástupišti železniční stanice.

Okolí stanice Metra D

Urbanismus kolem stanice Olbrachtova navrhnou nizozemští architekti

Urbanismus u stanice metra D Olbrachtova navrhnou architekti nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, jejichž projekt vzešel z mezinárodní architektonické soutěže.

Přečíst článek

Díky novému uspořádání zastávek se významně promění i veřejný prostor. Studie počítá i se zachováním původní nádražní haly z 50. let.

Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století, původní budovy se totiž i kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly. Smíchovské nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, spolu s nádražím hlavním - na které bylo napojeno deset let po svém vzniku - a Masarykovým.

Funkcionalistická Osada Baba projde proměnou.

Reportáž: Projektovali ji ti nejznámější a bydlela v ní pražská smetánka. Nyní pražská Baba projde modernizací

Světově unikátní urbanistický celek, Osada Baba, projde proměnou. Koncepční studie má modernizovat a proměnit veřejný prostor a infrastrukturu.

Přečíst článek

QARTA Architektura

Architekti: Lidé nemají respekt k hodnotám, i to prodlužuje výstavbu

Praha by se měla rozvíjet koncepčně, ideálně u klíčových dopravních uzlů nebo na brownfieldech. Není nutné „najíždět” jen do centra. Nejenom o tom, co Praze chybí a kde by se měla inspirovat jsme si povídali v rozhovoru s architekty Jiřím Řezákem (na fotce vlevo) a Davidem Wittasskem z ateliéru Qarta.

Přečíst článek

 

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Občanská plovárna je jedna z nejstarších říčných plováren ve střední Evropě.

FOTOGALERIE: I tak by to mohlo vypadat nábřeží pod Letnou. Auta by měli nahradit lidé

Přečíst článek
Takto se promění industriální areál českobudějovické spalovny.

Hlavně nebourat. Architekti přišli na to, jak využít budovu spalovny v Českých Budějovicích

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme