Tržby ve službách rostou. Dařilo se cestovkám, pohoršili si filmaři a hudebníci
Tržby ve službách v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku meziročně stouply o 6,9 procenta. Rostou tak už šest čtvrtletí v řadě. Zvýšení tržeb zaznamenala všechna hlavní odvětví služeb kromě ubytování a stravování. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ). Nadále se velmi dařilo cestovním agenturám a kancelářím, kterým stouply tržby skoro na dvojnásobek.
Zvyšování tržeb ale bylo ve srovnání s prvním i druhým čtvrtletím tohoto roku méně výrazné. V prvním kvartálu rostly tržby služeb podle revidovaných údajů ČSÚ meziročně o 13,1 procenta a ve druhém o 12,1 procenta. „U činností zařazených do sekce ubytování, stravování a pohostinství došlo dokonce (ve třetím čtvrtletí) k meziročnímu poklesu o 5,9 procenta," sdělil vedoucí oddělení datové podpory statistiky obchodu, služeb a životního prostředí ČSÚ Tomáš Harák. Mohl za to hlavně propad tržeb ve stravování a pohostinství.
Ve výsledcích služeb jsou podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka patrné dvě tendence. „Tou první je výrazný inflační nárůst tržeb, který poněkud maskuje reálnou situaci ve službách, zvláště tam, kde jsou cenové nárůsty nejvyšší (HORECA). Druhým trendem, který je zde vidět, je postupné opadávání poptávky v důsledku změny chování spotřebitelů. Rychlý propad kupní síly se nemůže na vývoji ve službách neprojevit časem ještě větší silou než doposud,“ uvedl.
V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním třetím čtvrtletí ubytovalo 7,3 milionu hostů, meziročně o 11 procenta víc. Proti létu roku 2019, ve kterém cestovní ruch ještě neovlivňovala epidemie koronaviru, byla návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení jen o tři procenta nižší, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Počet přenocování hostů se ve sledovaném období meziročně zvýšil o 7,4 procenta na 20,4 milionu nocí. Cestovní ruch se zotavuje. Turistů v Česku bylo v létě téměř stejně jako v době před covidem
Money
„Celkově z čísel ze služeb vyplývá, že z pohledu reálných tržeb jsou zřejmě již za vrcholem. Hrozící recese se odrazí i na jejich výkonech a jediným, co je může v tuto chvíli podpořit, je silnější zahraniční cestovní ruch. Alespoň potud, pokud bude kompenzovat úbytek toho domácího,“ dodal.
Cestovky hlásí nárůst o téměř sto procent
Tržby ve stravování se oproti loňsku ve třetím čtvrtletí snížily o 10,8 procenta, zatímco v ubytování naopak vzrostly o 8,8 procenta. Cestovní agentury, kanceláře a jiné rezervační a související činnosti si připsaly nárůst dokonce o 95,6 procenta. Podobně výrazně se zvýšily tržby v letecké dopravě, a to o 80,9 procenta.
Věrnostní programy patří k populárním tahákům obchodníků. V běžných dobách spotřebitelé za své osobní údaje dostanou příležitost dostat nějaký bonus k nákupu. V současnosti ale řetězce začaly své věrnostní programy zneužívat a jejich chování začíná připomínat diskriminaci, míní komentátor newstream.cz Stanislav Šulc.Stanislav Šulc: Slevové karty řetězců jako lék na drahotu? Spíše špinavá hra
Názory
Loni ještě cestování, ubytovávání nebo třeba pořádání hromadných akcí značně omezovala opatření kvůli pandemii nemoci covid-19. Meziroční růst tržeb cestovních kanceláří však ve třetím čtvrtletí výrazně zpomalil, protože v prvním i druhém čtvrtletí roku se oproti loňsku zvedly na více než trojnásobek.
Celkově v dopravě a skladování tržby za třetí čtvrtletí oproti loňsku vzrostly o 12,8 procenta. Kromě letecké dopravy si polepšila i vodní doprava o 16,8 procenta a pozemní a potrubní doprava o 6,9 procenta. Ve skladování a vedlejších činnostech v dopravě tržby stouply o 15,4 procenta a mírně – o 0,6 procenta – se zvýšily i v poštovních a kurýrních činnostech. V činnostech týkajících se nemovitostí tržby meziročně vzrostly o 3,8 procenta.
Výrazně si pohoršili filmaři a hudebníci
V administrativních a podpůrných činnostech, kam spadají i cestovní kanceláře, se tržby zvýšily dohromady o 17,8 procenta. Administrativním, kancelářským a jiným podpůrným činnostem pro podnikání vzrostly o 6,8 procenta a činnostem souvisejícím se stavbami a úpravou krajiny o 4,7 procenta. Třeba v pronájmu a operativním leasingu ale tržby stagnovaly, a agenturám práce dokonce tržby klesly o 12,8 procenta.
Po dvou měsících mírného zlevňování hypotéky na začátku listopadu opět zdražují. I když ne dramaticky jako v první polovině roku. Důvod? Končí totiž akční slevy bank.Konec hypoték v akci. Úrok jde opět nahoru
Reality
Výrazně si pohoršili například filmaři a hudebníci. V informačních a komunikačních činnostech, kam spadají, sice tržby celkově stouply o 3,1 procenta, ale v samotném filmovém a hudebním průmyslu se propadly o 25,2 procenta. Podobně – o 23,1 procenta – se snížily v tvorbě programů a vysílání. Růst odvětví tak táhly hlavně činnosti v informačních technologiích, kde tržby vzrostly o 7,6 procenta. Polepšily si také informační činnosti, zahrnující zpracování dat, webové portály a hosting, o 6,1 procenta a telekomunikační činnosti o 3,5 procenta.
V profesních, vědeckých a technických činnostech vzrostly tržby o 2,3 procenta. Například právní a účetnické činnosti zaznamenaly posílení o 6,7 procenta, kdežto reklamní agentury a průzkum trhu naopak oslabily o 13,1 procenta.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.