Reklama

Švýcarské hodinky ztrácejí lesk. Tempo růstu prodejů klesá, v Číně nastal propad

prodejna luxusních hodinek Rolex v Praze
Dušan Kütner / Newstream
Dušan Kütner

Prodej luxusních švýcarských hodinek ve světě sice v květnu stoupl o téměř 14 procent, je to však třetí měsíc po sobě, co tempo růstu kleslo, a nejnižší míra exportu za poslední rok. Podepsal se na tom zejména trh v Číně, který se u švýcarských chronometrů meziročně propadl o téměř dvě třetiny, vyplývá ze zprávy Federace švýcarského hodinářského průmyslu.

Reklama

Export švýcarských luxusních hodinek se v květnu zvýšil o 13,6 procenta a jejich celková hodnota dosáhla 1,95 miliardy švýcarských franků (asi 44,7 miliardy korun), uvedla Federace švýcarského hodinářského průmyslu. Hlavní trhy jako USA, Japonsko, Velká Británie či Francie zaznamenaly nárůst poptávky, na celková čísla měl vliv pokles odbytu v Číně o 65,2 procenta a na druhém největším trhu pro švýcarské chronometry v Hongkongu o 3,4 procenta. 

Ilustrační foto

Inflace dostihla i ty nejbohatší. Nejvíc si za luxus připlatí v Šanghaji

Vůči inflaci není imunní nikdo, ani ti nejbohatší. Nejvíc zdražování luxusního zboží pociťují bohatí obyvatelé Hongkongu, naopak v New Yorku nárůst cen luxusního zboží není tak razantní, jak je tomu u toho běžného, píše server CNBC.

Přečíst článek

Vývoz švýcarských hodinek do Číny se propadl druhý měsíc v řadě, protože proticovidová opatření Pekingu oslabily poptávku, uvedla agentura Bloomberg.

Meziroční tempo exportu švýcarských hodinek do května 2022:

zdroj: Federation of the Swiss Watch Industry (Federace švýcarského hodinářského průmyslu)

Silný zájem o hodinky v USA a Evropě – ve Francii činil nárůst téměř 90 procent – však čínský pokles vykompenzoval a celkově vykázal růst. Statistiky tak přece jen podtrhují odraz švýcarského hodinářského průmyslu k rekordním hodnotám exportu z doby před začátkem pandemických potíží v roce 2020, kdy byla zastavena výroba a zavřeny obchody, nejen ty s luxusním zbožím. Sektor také těží z návratu sběratelů luxusu k nakupování, stejně jako zvyšující se počet dobře zajištěných turistů ve světě.

Vývoj na šesti hlavních trzích pro švýcarské hodinky:

trh export (v mil. franků) meziroční změna (v pct) podíl na celkovém exportu (v pct)
USA 327,4 +34,8 16,0
Hongkong 190,4 -3,4 9,3
Japonsko 145,7 +29,9 7,1
Británie 145,2 +36,7 7,1
Singapur 138,0 +27,2 6,7
Francie 125,9 +89,5 6,2
celkem šest trhů 1072,6 +28,7 52,5

zdroj: Federation of the Swiss Watch Industry (Federace švýcarského hodinářského průmyslu)

Nejvíce se co se týče cenových kategorií vedlo nejdražším hodinkám nad 3000 švýcarských franků (asi 73 tisíc korun), jejichž export meziročně v květnu stoupl o pětinu. Naopak propad o 22 procent zaznamenaly hodinky v cenovém rozpětí 200 až 500 franků. Právě na tuto kategorii nyní švýcarští výrobci sázejí jako motor pro další růst, podotkl Bloomberg.

Lusuxní švýcarské hodinky Audemars Piguet

Rusové vrací úder. Zabavili švýcarské hodinky za miliony dolarů

Agenti ruské tajné služby FSB zabavili v Moskvě zásoby luxusních švýcarských hodinek Audemars Piguet v hodnotě několika milionů dolarů. Rusové tvrdí, že jejich dovozce porušil celní předpisy, Švýcaři považují krok za „represivní opatření“ v odvetě za sankce západního světa uvalené na ruské oligarchy a vrcholné politiky kvůli ruské invazi na Ukrajinu, uvedla agentura Bloomberg. V rámci sankci totiž Švýcaři zakázali i vývoz luxusního zboží včetně proslulých hodinek.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme