Reklama

Starbucks si půjčuje bez úroku. Od svých zákazníků

Starbucks v Praze na Václavském náměstí
Dušan Kütner / Newstream
Zdeněk Pečený

Každý si myslí, že Starbucks prodává kávu. To je sice pravda, ale společnost se chytrým trikem stala neortodoxní bankou, které lidé svěřují peníze, aniž by si je mohli někdy vybrat. Firma tak může hospodařit s 1,7 miliardou dolarů, za které neplatí žádný úrok.

Reklama

Skutečný byznys řady známých organizací může být překvapivý. Třeba film Zakladatel, který vypráví o vzniku společnosti McDonald‘s, veřejnosti odhalil, že nejznámější řetězec s rychlým občerstvením je od samého začátku také obchodníkem v realitách. Známé univerzity jako Harvard a Stanford jsou zase více hedgeovými fondy než vysokými školami. Jejich nadační fondy vydělávají podobně jako agresivní finančníci.

Stejně jako tyto společnosti, také Starbucks, populární kavárenský řetězec se pomalu a neplánovaně stává neformální bankou. Zákazníci mu totiž svěřili 1,7 miliardy dolarů (43 miliard korun), a to bez úroku a bez možnosti si peníze vybrat. Jedinou možností, jak dříve svěřené prostředky utratit, je nákup kávy, na které má Starbucks jistě slušnou marži.

video

Digitalizace je nezbytností pro všechny obchodníky. Jinak je krize smete

Následující měsíce přinesou spoustu výzev pro všechny obchodníky. Na jedné straně je budou tížit rostoucí náklady na energie a mzdy, na straně druhé budou tlaky od zákazníků, kteří nebudou ochotni platit vyšší ceny za zboží a služby. Jak z toho ven? Jednu z možných odpovědí na to přinesla konference Boost your business!, kterou pořádal byznysový portál newstream.cz. Hlavní radou úspěšných podnikatelů je digitalizace. 

Přečíst článek

Třetina tržeb

Řetězec založený v Seattlu patří k lídrům inovací a naučil zákazníky za kávu platit prostřednictvím věrnostní (digitální) karty, na kterou si nahrávají reálné peníze a získávají za to odměny.

Za myšlenkou digitální karty spuštěné v roce 2015 stojí Gerri Martin-Flickingerová, která byla vůbec prvním technologickým ředitelem Starbucksu. Firma vyložila velké úsilí do vývoje této aplikace a pracuje s ní perfektně. Dnes jejím prostřednictvím inkasuje 30 procent svých tržeb.

Letos v květnu sám Starbucks přiznal, že zákazníkům na digitálních i fyzických věrnostních kartách leží miliarda dolarů (25 miliard korun). Poslední finanční výsledky ale mluví o více než 1,7 miliardy dolarů. Konkrétně jde o položku nazvanou „Stored value card liability,“ tedy závazky z dárkových karet. To je meziroční nárůst o 200 milionů dolarů (přes 5 miliard korun).

Starbucks v Praze na Václavském náměstí

Starbucks v Rusku končí. Bolet ho to bude méně než McDonald’s

Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. V pondělí to firma podle zahraničních médií sdělila svým asi dvěma tisícům zaměstnanců.

Přečíst článek

Bez komentáře

Tuzemský Starbucks má také vlastní aplikaci, kterou si uživatelé mohou „dobít“ penězi a později utratit za kávu. Často je k dobití svého účtu motivuje extra hvězdami. Tyto hvězdy mohou zákazníci vyměnit za bezplatné nápoje. Tiskové centrum společnosti AmRest, která provozuje české pobočky Starbucks, na dotazy newstream.cz k částce, kterou mají čeští zákazníci nahráno ve svých aplikacích, ani po urgencích nereagovalo.

Starbucks se od svého vzniku v roce 1971 stal součástí americké kultury a následně také exportním artiklem. Od roku 2000 do roku 2007 Starbucks narostl více než čtyřikrát. V roce 2007 se otevřela také první tuzemská pobočka. Na začátku letošního roku měla kavárenská síť přes 34 tisíc poboček po celém světě, polovina z nich se je v USA.

video

Doba se změnila. Zákazníka je potřeba si hýčkat, shodují se experti napříč trhem

Maloobchod se v posledních několika letech mění v důsledku ekonomických i technologických změn a řady krizí. Mění se kvůli tomu podmínky fungování na trhu i chování spotřebitelů, a to natolik zásadně, že je třeba tomu přizpůsobit i nabídku služeb, jinak hrozí, že podnikatelé o své zákazníky přijdou. Shodli se na tom řečníci i diskutující na konferenci Boost your business, kterou pořádal server newstream.cz. Generálním partnerem akce byla společnost Global Payments.

Přečíst článek

Produkce kávy v Brazílii, ilustrační foto

Zdraží espresso? Cena brazilské kávy letí nahoru, na vině jsou mrazy

Káva arabica je nejdražší za více než šest a půl roku. Od konce června ceny termínových kontraktů stouply o zhruba 35 procent. Důvod? Počasí v Brazílii.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme