Reklama

Nivea jede. Vytlačila z nejvyšší německé burzovní ligy Čuprova konkurenta

Nivea v Berlíně
Nikolai Karaneschev, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56431261
Tereza Zavadilová
tzv

Německá burza vykopává z prestižního indexu DAX jednorožce, kteří nedělají zisk, a chce tam vrátit zpět těžké německé stroje.

Reklama

Globální rozvážkový "jednorožec" založený v Německu, Delivery Hero, je alespoň protentokrát další obětí letošního odvratu štěstěny od technologických akcií. Po dvou letech vypadne s účinností od 20. června z indexu DAX,  oznámila v pátek večer po čvrtletní revizi indexů Deutsche Börse. Naopak vrátí se do něj výrobce tradiční kosmetiky Beisersdorf, jehož vlajkovou lodí je už přes sto let Nivea. 

Bloomberg poznamenal, že německá burza vykopnutím Delivery Hero couvá z nedávného plánu udělat z DAX modernější index orientovaný na růstové firmy. Loni se index rozšířil o taková jména, jako Zalando či jinou rozvážkovou firmu HelloFresh. A teď se vrací zpět ke kořenům tradičního německého průmyslu a posiluje váhu Daimleru či zajišťovny Hannover Re. Analytici Deutsche Bank poznamenali, že HelloFresh je dalším kandidátem na vyhazov z indexu a namísto něj zamíří zbrojař Rheinmetall. Pro akcie je členství v DAX prestižní záležitostí - je po nich výrazně větší poptávka, protože do portfolií zařazují indexové i jiné fondy. 

Jednou jsi nahoře, jednou dole...

Delivery Hero založila čtveřice Němců v Berlíně v roce 2011 jako platformu pro rozvážkovou službu jídla. Sérií úspěšných akvizic se brzy přeměnila v globální platformu, rychle expandovala do světa - působí v 50 zemích, a přitáhla miliardové financování od známých jmen včetně gigantu Naspers. Zaměstnává skoro 50 tisíc lidí, loni dosáhla obrat 6 miliard euro - jenže za celou dobu své existence ještě nebyla v zisku. Letos její akcie klesly o více než šedesát procent, což je osud, který potkal podobné firmy, jež sice třeba jsou globálním premiantem v odvětví, ale nenosí svým majitelům zisk.

Rohlík expanduje do Německa, začal rozvážet v Mnichově pod značkou knuspr.de Rohlik Group

Mimochodem, Delivery Hero koupila před sedmi lety majoritu v českém konkurentovi Dámejídlo.cz od Tomáše Čupra, který se naopak nyní soustředí na expanzi svého projektu dovážky nákupů Knuspr.cz v Německu

Pizzu domů? Ne, díky

Letošek je pro platformy, zaměřující se na rozvážku hotového jídla zákazníkům, vražedný. Zatímco během pandemie kvůli lockdownům zažívaly boom poptávky, letos je to naopak, zákazníci masově míří do restaurací nebo kvůli inflaci šetří na luxusu dovážky jídla domů. Ovšem během pandemie výrazně vzrostla konkurence, která existujícím službám stlačila marže na minimum. Delivery Hero není jedinou firmou, která to odnesla v podobě propadu akcií - podobně je na tom Deliveroo, Just Eat Takeaway.com i či Zomato - podle reportu Bloombergu celé odvětví rozvážky jídla letos ztratilo skoro 20 miliard dolarů

A proč Nivea, respektive její výrobce, firma Beiersdorf? Firma, založená v Hamburgu Paulem Carlem Beiersdorfem,  slaví letos 140leté výročí. V osmdesátých letech minulého století se jí podařilo expandovat na globální trh.  Posledních pět let vykazuje přes 7 miliard eur tržeb, vydělává v EBITDA kolem jedné miliardy eur a platí pravidelnou dividendu. Letos akcie vzrostly o čtyři procenta. 

Delivery Hero spatřil světlo světa v roce 2011. Krém Nivea o sto let dříve. Asi máloco může záměry stragégů indexu DAX ilustrovat lépe, než tento rozdíl. 

 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Šampiony akciových trhů jsou letos technologické firmy. Japonsko a Německo trhly rekord

Šampiony akciových trhů jsou letos technologické firmy s AI. Japonsko a Německo trhly rekord

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme