Německý Aspen šetří. Lanovky zpomalí a lyžaři přijdou o komfort vyhřívané sedačky
Kvůli úspoře energií musejí lyžaři o nadcházející zimní sezoně v jihoněmecké oblasti Zugspitze počítat s pomalejší jízdou lanovek, užšími sjezdovkami a také s vypnutým vytápěním lanovek a teras s venkovním posezením. Dnes to oznámila společnost Bayerische Zugspitzbahn, která tamní areály provozuje. Lyžařská sezona u nejvyšší německé hory Zugspitze začne 2. prosince.
Vedle areálu Zugspitze, který spoléhá čistě na přírodní sníh, provozuje společnost ještě nedaleké lyžařské středisko Garmisch-Classic, jež se bez umělého zasněžování neobejde. Kvůli úsporám tam ale firma chce produkovat umělý sníh v omezeném režimu, vycházet bude z aktuálních cen elektřiny, její dostupnosti, vývoje počasí a ekonomické smysluplnosti. Kvůli nižšímu využívání sněžných děl a zasněžovacích zařízení tak mohou být sjezdovky užší než v minulosti, podle Bayerische Zugspitzbahn to ale nebude na úkor bezpečnosti.
Ještěd se nejspíš stane prvním tuzemským kopcem, který přivítá lyžaře. A to ještě ani nezačalo pořádně mrznout. Odstartovalo totiž zasněžování, které je kontroverzní v jakékoli době, ale v současnosti je již vyloženě absurdní. Stanislav Šulc: Zasněžování kopců je v dnešní situaci slušně řečeno zvěrstvo
Názory
Kvůli úsporám zůstanou během letošní zimy vypnutá vyhřívání sedadel v lanovkách, vyhřívání venkovních teras restaurací a také noční osvětlení vrcholových stanic lanovek. Pokud to provoz dovolí, budou lanovky jezdit až o polovinu pomaleji, než je běžné, zejména pak za horšího počasí a během pracovního týdne, kdy je vytíženost nižší.
Společnost uvedla, že úsporu energií začala hledat už v minulosti, mimo jiné výměnou starého osvětlení a starých oken, instalací chytrých elektroměrů k hlídání spotřeby, měřením výšky sněhu na sjezdovkách či používáním solárních panelů.
Společnost Bayerische Zugspitzbahn uvádí, že v průměru vychází energetická potřeba pro každého lyžaře na 16 kilowatthodin denně. V této sumě jsou zahrnuty mimo jiné úprava sjezdovek a zasněžování.
Firmy se s enormním nárůstem cen energií vyrovnávají především investicemi do fotovoltaiky a moderních technologií nebo zaváděním úsporných opatření při osvětlení a vytápění svých objektů. Z plynu přecházejí na zkapalněný ropný plyn LPG, snaží se víc využívat odpadní teplo z vlastní výroby, montují úsporná svítidla, snižují teplotu v kancelářích, upravují pracovní dobu. Omezení výroby nebo propouštění zaměstnanců až na výjimky neplánují.Firmy šetří a méně topí, posílají zaměstnance pracovat domů a instalují solární panely
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.