Reklama

AKTUALIZOVÁNO: Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou

Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou
ČTK
Dušan Kütner
duk

Maloobchodní tržby klesly v lednu o 7,7 procenta. Pokles nastal devátý měsíc za sebou, uvedl Český statistický úřad. Pokles ale zpomalil z prosincových revidovaných 8,1 procenta.

Reklama

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v lednu meziročně poklesly o 7,7 procenta. Meziroční pokles pokračoval už devátý měsíc v řadě. Nižší tržby zaznamenal prodej potravin a nepotravinářského zboží. Naopak prodej pohonných hmot v lednu vykázal druhý měsíc v řadě meziroční růst,“ říká vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 procenta a za potraviny o osm procent, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 1,7 procenta.

Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s obchody na snížení cen

Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s řetězci na snížení cen

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire se dohodl s předními řetězci supermarketů na mechanismu, který má spotřebitelům pomoci vypořádat se s růstem cen potravin. Řetězce souhlasily, že budou po dobu tří měsíců nabízet „nejnižší možné ceny" u souboru vybraného zboží. Samy však mohou rozhodnout o tom, které zboží do tohoto souboru zařadí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Přečíst článek

S tím, jak vysoká inflace cupuje kupní sílu českých domácností, padají dál i prodeje maloobchodu. Meziměsíční drobné plus ovlivněné povánočním čekáním na slevy nemohlo vykompenzovat silný trend útlumu, který zde přetrvává už více než rok,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

V obchodech sice necháváme více peněz než loni, avšak odnášíme si stále méně zboží. A netýká se to pouze zbytného zboží, ale vlastně lidé omezují nákupy téměř všeho včetně potravin,“ podotkl. .

E-shopům klesly tržby o více než desetinu

„Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé o oděvy a obuv a kosmetické a toaletní výrobky, v ostatních typech prodejen se tržby snížily. Internetové obchody zaznamenaly třináctý měsíc v řadě pokles prodeje,“ podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Vejce zdražila o 85 procent.

Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc

Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.

Přečíst článek

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 14,8 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o deset procent, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,6 procenta.

Naopak rostly tržby v prodejnách s oděvy a obuví o 5,8 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,8 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 8,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o osm procent. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 11,9 procenta.

Vliv inflace potrvá

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v lednu reálně o 0,3 procenta, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 2,5 procenta a za potraviny o 1,7 procenta, naopak za nepotravinářské zboží klesly o 1,1 procenta.

I v příštích měsících budou výsledky maloobchodu podle Dufka spojeny s vývojem inflace. „Dokud se konečně neobrátí trend a reálná finanční situace domácností se nezlepší, nelze očekávat, že by tržby v maloobchodu mohly růst. Inflace zatím zůstává brzdou životní úrovně obyvatel i celé ekonomiky,“ míní Dufek.

e-shop

Lukáš Kovanda: Zoufalé e-shopy roztočí kolo obřích slev. Pro každý pátý obchod to bude poslední jízda

V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů, míní experti. Každý pátý e-shop bojuje o přežití. V zoufalství „posledního tažení“ pravděpodobně nabídnou až absurdně vysoké slevy. Zákazníkům se vyplatí s nákupy počkat.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě

AKTUALIZOVÁNO: Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě

Přečíst článek
Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na potravinách

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na jídle

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme