Reklama

Tržby obchodníků skokově rostly. Nejvíce si polepšili prodejci módy

nákupy, ilustrační foto
Pixabay
Veronika Kudrnová
vku

Maloobchodní tržby v Česku loni v listopadu meziročně stouply o 13,2 procenta po říjnovém revidovaném růstu o šest procent, uvedl Český statistický úřad. Jde o „virtuální boom" maloobchodu, na meziroční srovnání má totiž vliv loňský propad tržeb v důsledku omezení prodeje kvůli epidemii covidu. U některých typů zboží totiž tržby oproti listopadu v předcovidovém roce 2019 klesly.

Reklama

Tržby za nepotravinářské zboží v listopadu oproti stejnému období roku 2020 vzrostly téměř o čtvrtinu, stouply také u pohonných hmot (o 7,4 procenta), u potravin stagnovaly. 

„Na první pohled vypadají čísla z maloobchodu jako velmi silná svědčící o boomu nakupování v ČR, avšak na ten druhý tomu až tak není, protože nelze přehlížet velmi nízký srovnávací základ z předloňského listopadu, kdy na toto odvětví dolehl poměrně tvrdý lockdown,” komentoval statistiku analytik ČSOB Petr Dufek. „Tento vliv je nejvíce vidět u tehdy uzavřených obchodů s oblečením, jejichž tržby aktuálně poskočily o téměř tři sta procent,“ dodal.

Rok 2021 byl rokem nečekaně bujné inflace

Lukáš Kovanda: Inflace stoupá k rekordu z roku 1998, Češi si po delší době „utáhnou opasky“

Inflace v prosinci 2021 vykázala hodnotu 6,6 procenta v meziročním vyjádření. Jedná se o její nejvyšší úroveň od září 2008, kdy dosáhla stejné hodnoty. Loni za celý rok tak inflace vykazuje nejvyšší průměrnou úroveň právě od roku 2008. Stále však jde jen o „zahřívací kolo“ v porovnání s tím, co nás čeká letos.

Přečíst článek

Meziročně se dařilo reálně navyšovat tržby všem sledovaným skupinám obchodníků kromě prodejců automobilů a potravin. „Nejrychleji rostly tržby těm typům obchodníků, kteří byli minulý rok nejvíce postiženi druhou vlnou pandemie – prodejcům odívání a obuvi, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci či stánkařům. Ve všech těchto případech ale tržby zůstaly pod úrovní z listopadu předpandemického roku 2019,” uvedl Jiří Pour, ekonom, UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia . 

Virtuální boom maloobchodu

Zatímco předloni kvůli lockdownu zákazníci nakupovali ve velkém v internetových obchodech, letos se vrátili do kamenných obchodů. „To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů,” doplnila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby internetových obchodů, které v posledních letech kralovaly s dvoucifernými meziročními přírůstky tržeb, v listopadu zpomalily růst na pouhé 0,6 procenta, za čímž stojí vysoká srovnávací základna loňského roku. Naproti tomu prodejnám s oděvy a obuví se zvýšily o 283,5 procenta, obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci téměř o polovinu, s výrobky pro domácnost skoro o třetinu a prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky o víc než pětinu.

Naopak například růst prodejů počítačových a komunikačních zařízení meziročně zpomalil na 7,2 procenta.

Maloobchodní tržby podle anylatiků ukazují na solidní poptávku domácností, která byla tahounem loňského HDP. „Částečně ale za vysokou listopadovou dynamikou maloobchodních tržeb mohla stát snaha uspíšit předvánoční nákupy v obavách z možných vládních restrikcí, což by se pak projevilo v relativně slabších útratách za prosinec,” dodal Pour.

Škoda Auto, ilustrační foto

Česká ekonomika rostla v loňském třetím čtvrtletí o 3,3 procenta

Česká ekonomika v loňském třetím čtvrtletí rostla o 3,3 procenta. Ve svém zpřesněném odhadu to uvedl Český statistický úřad. Předchozí odhad z listopadu hovořil růstu o 3,1 procenta.

Přečíst článek

Nicméně, v nejbližších měsících se podle analytika Komerční banky Michala Brožky na maloobchodních tržbách pravděpodobně negativně projeví další pokles spotřebitelské důvěry a obavy z rostoucích cen zejména na straně energií. Podporou naopak bude stále příznivý vývoj na trhu práce.

„Každopádně celkově jde o příznivé údaje, které podpoří další zpevňování koruny. Ta vůči euru dnes ještě před oznámením výsledků maloobchodu zpevnila na nejsilnější úroveň od září 2011, vůči dolaru je nejsilnější od loňského června,” uzavřel hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Česká národní banka, ilustrační foto

Česká koruna razantně zpevnila. Může to zmírnit růst úrokových sazeb

Koruna ve středu později odpoledne středoevropského času prolomila psychologickou hranici 24,30 koruny za euro. Zpevnila pod ní poprvé od září 2012. Podle dat Bloombergu se koruna dostala až na kurs 24,292 koruny za euro.

Přečíst článek

 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Továrna, průmysl, výroba

Problémy automobilek táhnou ke dnu celý český průmysl. A přidávají se další obory

Přečíst článek
Foot Locker

Maloobchod se zvedá, na úroveň před covidem ale nedosáhl. A kvůli inflaci se to hned tak nestane

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme