Reklama

Lukáš Kovanda: Vánoční stomky letos vyjdou téměř na miliardu

prodej vánočních stromků
www.praha7.cz
Lukáš Kovanda

Češi letos za vánoční stromky utratí dohromady přes 900 milionů korun, nejvíce v historii. Na vině je zejména obecná inflace, růst nákladů na energie, přepravu a pracovní sílu. Stromky tak letos oproti loňsku podraží až o desetinu. 

Reklama

Sumu přibližně 740 milionů korun dají Češi za nejoblíbenější jedle, které jsou ovšem často až z 80 procent ze zahraničí (hlavně z Dánska či z Polska). Oblíbené jsou hlavně proto, že neopadávají. V souhrnu zhruba 100 milionů utratí letos Češi za smrky pichlavé a 65 milionů korun za další druhy smrků a za borovice. U smrků a borovic existuje mnohem větší, takřka stoprocentní pravděpodobnost, že pochází z České republiky. 

Stavební dělník, ilustrační foto

Budoucnost je digitální. Nedostatek pracovníků může vyřešit automatizace

Nepříjemným důsledkem pandemie koronaviru je nedostatek pracovních sil. Problém nezasahuje negativně jen Českou republiku, ale prakticky celou Evropu. Lidé chybí v pohostinství a stavebnictví, firmy hlásí nedostatek řidičů a kurýrů. Výroba i dodávky zboží tak nabírají zpoždění.

Přečíst článek

V Česku se každoročně prodá 1,2 až 1,3 milionu vánočních stromků, nejinak tomu bude letos. Další vlna pandemie sice jako loni změní časování nákupu, takže lidé letos nakoupí v poměrně velkém množství hned zkraje adventu, avšak celkově by prodané množství stromků nemělo vybočovat z dlouhodobého průměru.

Vánoční stromek si prostě lidé pořídí bez ohledu na to, zda panuje pandemická situace či ne. Starším lidem, kteří jsou k nákaze náchylnější, jej mohou pořídit a donést až do bytu děti či vnoučata. Historicky rekordní letos bude prodej stromečků přes internet, prostřednictvím některého z e-shopů. Těm nynější další vlna pandemie hraje do karet.

Třetina domácností se stromkem

Stromeček si tak zakoupí necelá třetina tuzemských domácností. Část domácností má však umělý stromeček, který preferuje zhruba patnáct procent Čechů, a některé z domácností získávají stromeček mimo maloobchodní síť, například ve vlastním lese nebo z náletu. Mimo maloobchodní síť Češi každoročně pořídí 200 až 250 tisíc stromečků. 

Cena vánočních stromků se přitom v uplynulých několika letech prakticky neměnila, s výjimkou těch vysokých. Letošek však bude mimořádný, takže ceny budou až o deset procent výše než v letech 2015 až 2020, kdy se pohybovaly od 300 do 1300 korun. Češi jsou ovšem díky postupnému růstu své kupní síly ochotni utrácet více za dražší varianty vánočního stromku, například za vyšší jedli. 

Na kusy to vychází stejně

Letos však kvůli obavám ze inflace, ztráty kupní síly a obecně zhoršení finanční situace v příštím roce tento přesun vstříc dražším variantám stromkům ustane. Zatímco v roce 2018 Češi za stromky vydali zhruba 810 milionů korun, tedy o zhruba pět procent méně než utratili v roce 2019, loni se jejich výdaje meziročně nenavýšily. Utratili tedy zhruba 850 milionů. Letos to bude přes zmíněných 900 milionů. Počet prodaných stromků se i letos bude pohybovat ve zmíněném rozsahu od 1,2 do 1,3 milionu kusů jako v minulých letech. 

Vánočních jedlí býval dříve nedostatek, takže velcí pěstitelé – především z Dánska, které je největším evropským producentem vánočních stromků – před několika lety založili na severu Polska nové plantáže. Stromky z těchto plantáží rozšiřují nabídku jedlí i na českém trhu, a to i díky relativně nižším dopravním nákladům. Růst kupní síly Čechů se tak v uplynulých letech projevoval zejména tím, že pořizovali dražší varianty stromků. Před lety vyháněl cenu jedlí vzhůru jejich nedostatek, ale tomu učinil přítrž právě zmíněný vznik plantáží na severu Polska. 

Jedle kavkazské letos vyjdou v ČR na 600 až 950 korun, smrk pichlavý na 450 až 550 korun, smrk ztepilý na 330 až 430 korun a borovice budou stát od 420 do 570 korun. 

Mražené polotovary jsou nedostatkovým zbožím.

Není jídlo ani benzín? Zachovejte klid, zní z Downing Street

Potravinová a palivová krize již týdny zkouší národ, který je znám zachováním klidu a pokračováním v duchu hesla „Keep calm and carry on.“ Co stojí za výpadky v dodávkách potravin a paliva záleží na tom, zda se ptáte britského ministra anebo kohokoliv jiného. Může za to přílišné nakupování ve strachu z nedostatku těchto komodit, respektive nedostatek řidičů kamionů.

Přečíst článek

vysoké účty

Lukáš Kovanda:  Zelenající EU se Čechům už nyní notně prodražuje

Cena elektřiny v nejbližších měsících českým domácnostem vzroste až zhruba o dvacet procent, plyn zdraží o patnáct procent, teplo o deset.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme