Lodní přepravci trhají rekordy v ziscích i na burze, malé firmy pláčou
Situace, která panuje na trhu s lodní přepravou, tj. přetížené přístavy a malá přepravní kapacita, se ani letos nezlepší. Vše nasvědčuje tomu, že její ceny dál porostou. Přepravce tak čeká další bohatý rok a na výrobce, obchodníky i koncového zákazníka jen další extra náklady. „Zneužívají našeho zoufalství,“ lkají menší firmy nad přístupem nákladních lodních dopravců.
Přepravní společnosti dosáhly za loňský rok podle odhadů zisku ve výši 150 miliard dolarů, což znamená devítinásobný roční nárůst, píše server agentury Bloomberg.
Vývoj ziskovosti nákladních lodních dopravců (po čtvrtletích, v miliardách dolarů):
Za přepravu 12metrového kontejneru z Asie do USA si loni účtovali 20 tisíc dolarů, ještě před několika lety to ale bylo jen dva tisíce dolarů. Sazby za přepravu mezi dopravci a exportéry jsou nyní o 200 procent vyšší než před rokem. A přetížené přístavy a malá přepravní kapacita poukazují na to, že ceny mohou růst i nadále.
Realitní skupina CPI Property Group, kterou ovládá český miliardář Radovan Vítek, vydala dluhopisy za 700 milionů eur (přibližně 17,1 miliardy korun). Cenné papíry jsou vázány na cíl firmy snížit emise skleníkových plynů o 30 procent do roku 2030. Pokud se to společnosti nepodaří, získají držitelé dluhopisů vyšší výnos, uvedla skupina.Realitní magnát Vítek chce snížit emise. Vydává udržitelné bondy za 17 miliard
Zprávy z firem
Situace dopadá především na menší společnosti, neboť klienti jako Wallmart nebo Ikea jsou schopni si vyjednat výhodnější podmínky a rovněž lépe zvládají nárůst nákladů na přepravu.
Menší dovozci a vývozci, zejména v chudých zemích, ale zvyšující se náklady nemohou nijak snadno přenést na zákazníky. „Malé a střední podniky jsou těžce postiženy,“ řekl Amruth Raj, výkonný ředitel Green Gardens, zpracovatele zeleniny se sídlem na indickém venkově. Poté, co ceny kontejnerů v minulém roce vzrostly, přišla jeho firma o padesát procent kapitálu. „Zneužívají našeho zoufalství,“ tvrdí.
Akcie Maersku a Hapag-Lloydu dosáhly rekordu
Rekordní zisky přepravců táhnou směrem k rekordům i cenné papíry. Na burzovní rekordy si tento měsíc sáhl donedávna největší světový přepravce, dánský Moller Maersk, a světová pětka na trhu, německý Hapag-Lloyd.
Ceny oděvů a obuvi v ČR loni poskočily nejvýrazněji od 90. let. Podle ČSÚ vzrostly o 6,5 procenta. Znatelně tak překonaly svůj nárůst z roku 2020, o 3,7 procenta, který byl přitom pro celé toto milénium, tedy pro období od roku 2000, rekordní.Oblečení v Česku zdražuje nejrychleji od 90. let. Cena bavlny je na desetiletém maximu
Money
Daří se i cenným papírům aktuálně největší firmy v oboru Mediterranean Shipping se sídlem ve Švýcarsku, kterou ovládá mocná italská rodina Aponteových.
Hrozba globální inflace
Zvýšení nákladů na dopravu je horkým tématem diskusí, podle ekonomů může tento nárůst podněcovat inflaci a zpomalovat oživení ekonomiky.
Výzkum ekonoma Nicholase Slye z Fedu v Kansas City říká, že v minulosti vedl 15procentní nárůst přepravních nákladů k nárůstu jádrové inflace o 0,1 procentního bodu za rok.
Aktuální ceny, kterou si dopravci účtují, považuje Sly za spíše trvalý než dočasný problém. „Tyto typy otřesů mívají trvalé následky po 12 až 18 měsících," míní.
Punc kvalitní potraviny Great Taste získalo hned pět výrobků tuzemské provenience. Mezinárodní porota složená z food kritiků, kuchařů, restauratérů, maloobchodních nákupčích nebo food blogerů ocenila tyři jsou vyrobené v Česku, pátý exkluzivně dovážený. Ten získal nejvyšší ocenění Zlatou vidličku.Marmeláda z rakytníku nebo rajčatové pesto. Které další české výrobky získaly gastro Oscara?
Enjoy
Nejsilnější pasy mají Japonci a Singapurci, bez víza mohou vycestovat do 192 zemí z 227. Češi sdílí sedmé místo spolu s Australany, Kanaďany, Řeky a Malťany. Singapur a Japonsko se drží v čele žebříčku nejsilnějších pasů, který na základě údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců sestavují konzultanti z Henley& Partners, už třetí rok v řadě. Češi mají sedmý nejsilnější pas, bez víza mohou do 185 zemí
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.