Propad tržeb obchodů v říjnu nabral vyšší tempo. Češi budou mít chudší Vánoce
Tržby v maloobchodě v Česku se v říjnu snížily reálně o 9,4 procenta, meziměsíčně klesly o 1,8 procenta. Uvedl to Český statistický úřad. Meziroční pokles tržeb v maloobchodě trvá již od května. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot.
Meziročně se maloobchodní tržby snížily reálně o 9,4 procenta, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 11,2 procenta, za pohonné hmoty o osm procent a za potraviny o sedm procent. „Meziroční pokles tržeb v maloobchodě pokračoval i v říjnu, pokles trval již od května letošního roku. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Dařilo se lékárnám
„Meziroční pokles vykázaly všechny hlavní sortimentní typy specializovaných nepotravinářských prodejen, s výjimkou farmaceutických a zdravotnických obchodů. Internetové a zásilkové obchody pokračovaly v poklesu nepřetržitě již desátý měsíc,“ dodala ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Vysoká inflace se dál propisuje do reálné kupní síly domácností. Ani ve třetím čtvrtletí nedržely mzdy tempo s růstem spotřebitelských cen, a tak reálně poklesly stejně jako ve druhém kvartále o téměř deset procent. Jde tak z pohledu novodobé historie ČR o další rekord v řadě.Češi rekordně rychle chudnou. Mzdy reálně spadly o 10 procent
Money
„Vysoká inflace, respektive propad reálné kupní síly, spolu s obavami z dalšího ekonomického vývoji i z faktur za energie nutí Čechy nakupovat méně zboží. Dá se ovšem rovněž říct, že sice v obchodech nechávají o něco více peněz, avšak odnášejí si za ně mnohem méně zboží,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Češi budou mít chudší Vánoce
Omezování nákupů není podle Dufka v ČR žádnou novinkou, neboť je vlastně patrný už od loňského léta. „Postupem pouze zesiluje s tím, jak moc nejistý je výhled finanční situace domácností. Reálně už lidé nakupují méně než před covidem a tento trend bude nepochybně pokračovat i nadále. Zatím vše nasvědčuje tomu, že letošní Vánoce budou ve srovnání s těmi loňskými chudší,“ dodal Dufek.
Životní úroveň Čechů klesá kvůli pádící inflaci nejvíce od vzniku České republiky. Ke všeobecné drahotě se podle ekonoma Lukáše Kovandy z Trinity Bank v příštím roce přidá také vlna propuštění, jakou Češi dlouho nepamatují.Lukáš Kovanda: K pokračující drahotě se příští rok přidá i vlna propouštění
Názory
Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci klesly o 15,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 13,7 procenta, s oděvy a obuví o 12,7 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,4 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,2 procenta.
Naopak rostly tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,9 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 9,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 6,8 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o procento. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 13,2 procenta.
Vše o inflaci čtěte zde
Než se situace obrátí pro maloobchod k lepšímu, bude to trvat několik měsíců. „Snad v polovině příštího roku, kdy by se inflace měla konečně vrátit k jednociferným hodnotám – a s ní by se mohla začít stabilizovat i kupní síla obyvatel,“ podotkl Dufek.
Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce (viz tabulka níže). Češi během něj ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci. Lukáš Kovanda: Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy
Názory
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.