Lidé se snaží na poslední chvíli předzásobit. Tržby v maloobchodu vzrostly o 6,2 procenta
Tržby v maloobchodě v dubnu meziročně stouply o 6,2 procenta, o měsíc dříve rostly podle revidovaných údajů o 5,7 procenta. K nárůstu tržeb pomohly zejména vyšší prodeje oděvů a obuvi. Proti loňskému dubnu si však polepšily prodejny všech druhů zboží, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly maloobchodní tržby o 0,1 procenta vyšší.
Maloobchodní tržby v dubnu vykázaly meziročně růst o 6,2 procenta, což bylo v souladu s očekáváním analytiků. Meziročně se dařilo reálně navyšovat tržby ve většině sledovaných skupinách obchodníků, nejvíce ovšem v těch segmentech, které byly v loňském roce postiženy pandemií koronaviru.
„Výrazněji rostly tržby v prodejnách s nepotravinářským zbožím, které byly loni zavřené v důsledku covidu,” uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
„Meziroční tempo maloobchodní tržeb kvůli loňským lockdownům vlastně nic moc o vývoji útrat domácností nevypovídá,” komentuje Petr Dufek, hlavní ekonom banky Creditas.
Nejkřiklavěji to podle něj ilustruje meziroční dramatický skok tržeb v obchodech s oblečením a obuví (+121,3 procenta), nicméně úrovně z předpandemického roku 2019 nedosáhly. „Stále prodávají o pětinu méně zboží, i když za mnohem vyšší ceny,” dodal Dufek.
Vysoká meziroční tempa růstu vykázaly i další skupiny prodejen s nepotravinářským zbožím, např. prodejny výrobků pro kulturu (+ 17 procent). Asi o 15 procent se zvýšily tržby obchodníků s domácími potřebami, s počítači a kosmetickými a toaletními výrobky, zdravotnické prodejny měly tržby proti loňskému dubnu o osm procenta vyšší.
V Česku probíhá historicky rekordní pád životní úrovně. Reálné mzdy se letos v prvním čtvrtletí meziročně propadly o 3,6 procenta. I když meziročně sice přidaly přes sedm procent nominálně, takže většina lidí má pocit, že „bere více“, reálně, tedy po zohlednění více než 11procentní inflace, se historicky propadly. Potvrzují to nejnovější data Českého statistického úřadu.Lukáš Kovanda: Potvrzeno. Mzdy se letos reálně propadají nejvíce v tomto tisíciletí
Názory
Tržby v maloobchodu v podstatě stagnují
Internetovým obchodům tržby v meziročním srovnání výrazně klesly s tím, jak se zákazníci vrátili do kamenných obchodů. E-shopy si v tržbách meziročně opět pohoršily o 14,2 procenta. Důvodem byla vysoká srovnávací základna z loňského roku, kdy protiepidemická opatření omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu. „Při srovnání se situací před pandemií, s rokem 2019, se však internetovým obchodům tržby výrazně zvýšily,” uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
„Dubnová data z maloobchodu ukazují, že nadále trvá poměrně solidní chuť domácností utrácet. Důvodem může být i obava z dalšího zdražování a snaha se ‚na poslední chvíli‘ předzásobit. Snižování reálných mezd vinou vysoké inflace a vysoké úrokové sazby zdražující úvěry se ale do útrat domácností nutně projeví a očekáváme, že za celý letošní rok spotřeba domácností výrazně zpomalí,” komentuje Jiří Pour, ekonom české a slovenské UniCredit Bank.
„S ohledem na vývoj kupní síly je zřejmé, že už lidé musejí sahat do rezerv. Částečným vysvětlením může být snaha předejít dalšímu zdražení zboží, avšak poklesu se nejspíš maloobchod ani tak nevyhne. Výrazně spoléhat na rezervy z dob kovidu totiž může jen část obyvatel a zbytek se bude muset vyrovnávat s rostoucími částkami na fakturách za energie. Maloobchod, který reprezentuje spotřebu domácností, čekají slabší měsíce,” uzavřel Dufek.
Průměrná mzda za první čtvrtletí letošního roku zvýšila o 7,2 procenta. Na první pohled vysoké číslo. Po započtení inflace ale měsíční výdělek ve srovnání se stejným obdobím loni v průměru klesl o 3,6 procenta, uvádí Český statistický úřad. Reálné mzdy prudce propadají. Dno ale teprve přijde, míní ekonomové
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.