Lidé dál šetří, tržby v maloobchodě v červnu meziročně klesly o šest procent
Lidé v červnu nakupovali méně potravin a výrobků pro domácnost včetně benzínu, naopak více utráceli v lékárnách a drogeriích. V celkovém výsledku v červnu meziročně klesly tržby maloobchodu o šest procent, oproti květnu ale stouply o 0,2 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).
Na meziročním poklesu se projevily nižší útraty za pohonné hmoty (o 7,6 procenta), nepotravinářské zboží (o 6,1 procenta) a potraviny (o 5,5 procenta).
„Na celkovém poklesu se podílel především nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost. Růst zaznamenaly pouze prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a drogistickým zbožím,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Vánoce budou nejdražší v historii a zároveň nejchudší za poslední léta, lidé totiž před dárky budou muset upřednostnit platbu za plyn či elektřinu. Vyplatí se pod stromeček nakupovat už nyní.Lukáš Kovanda: Evropu čeká zima, jakou nepamatuje. Na štědré Vánoce zapomeňte
Názory
Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly o 13,3 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 11,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,3 procenta a s výrobky pro domácnost o 9,8 procenta. Naopak růst tržeb zaznamenaly prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 3,4 procenta) a s kosmetickými a toaletními výrobky (o tři procenta). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 2,8 procenta.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v červnu reálně o 0,2 procenta, přičemž za potraviny vzrostly o 0,8 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,1 procenta, naopak za pohonné hmoty klesly o 1,3 procenta.
Poté, co největší americký maloobchodní řetězec Walmart v úterý ohlásil snížení letošního zisku až o 13 procent, klesly akcie řetězce o téměř osm procent. Majitelé sítě, nejbohatší rodina na světě Waltonových, tak přišla během chvíle o 11,4 miliardy dolarů. A nejsou jedinými potrefenými majiteli řetězců, uvedla agentura Bloomberg.Lidé šetří, Walmart snižuje výhled. Nejbohatší rodina světa za jediný den přišla o miliardy dolarů
Zprávy z firem
„Aktuální čísla potvrzují, že spotřebitelé začínají být ve svých nákupech celkově opatrnější. Nová čísla také ukazují, že lidé už začínají omezovat nákupy v obchodech se zbožím pro volný čas, zábavu a rekreaci, kterým klesají tržby už i nominálně,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Neblahý výhled
„Co čekat dál? Poklesu se maloobchod v následujících měsících vyhne jen stěží. Vzhledem k výraznému poklesu reálné kupní síly obyvatel v důsledku dalšího růstu inflace se mění i spotřebitelské chování. Reálný pokles tržeb, omezování spotřeby, zaměření na slevy a internetové obchody je asi nejpravděpodobnější scénář druhé poloviny letošního roku,“ uvedl k výhledu na další období.
Česká národní banka podle očekávání ponechala úrokové sazby na stávající úrovni. V novém týmu kolem nového guvernéra Aleše Michla se nenašla dostatečná podpora pro zpřísňování měnové politiky. Pro zvýšení sazeb podle Michla hlasovali dva ze sedmi členů bankovní rady. ČNB také zlepšila odhad vývoje ekonomiky, pro letošní rok čeká její růst o 2,3 procenta, a zvýšila odhad inflace. Ta by letos měla podle bankéřů vystoupat na průměrných 16,5 procenta.Guvernér Michl drží, co slíbil. ČNB sazby nezvedla, odhad inflace ale ano
Money
Podle předběžné statistiky z platebních karet byl červenec pro maloobchod přinejmenším stejně slabým měsícem jako předchozí dva, uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek. Lze přitom soudit, že domácnosti ještě naplno nepocítily zdražení energií, které přichází v postupných krocích.
„Tendence šetřit na zbytných výrobcích se tedy může dál prohloubit během podzimních měsíců. Jelikož tvoří maloobchod zhruba polovinu celkové soukromé spotřeby, nemůže se šetřící mód domácností nepro-mítnout do HDP. Mezikvartální propad ekonomiky zřejmě již začal, i když potvrzení této tendence získáme až se zpožděním,“ dodal.
Vše o inflaci čtěte zde
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.