Reklama

Japonci už uvykli inflaci, teď chtějí vyšší mzdy. Honda i Toyota je zvyšují nejvíce za desítky let

Toyota Motor Manufacturing Czech
Toyota Motor Manufacturing Czech
 ČTK

Japonské automobilky Honda a Toyota zvyšují mzdy nejvíce za desítky let. Míra inflace, která se v posledních dvaceti letech na rozdíl od jiných vyspělých zemí držela v Japonsku v blízkosti nuly, je totiž v zemi v současné době nejvyšší za více než 40 let. O rozhodnutí obou automobilek informuje server BBC.

Reklama

Toyota ve středu uvedla, že splní požadavky odborů na mzdy a bonusy, přičemž mzdy vzrostou nejvíce za 20 let. Konkurenční výrobce automobilů Honda mezitím BBC řekl, že plně uspokojí požadavky odborů na zvýšení mezd a bonusů. Společnost uvedla, že mzdy zvýší o pět procent, což je největší nárůst od roku 1990 a více, než činí aktuální míra inflace v Japonsku.

Nastupující prezident Toyoty Kodži Sató doufá, že krok bude mít pozitivní dopad na japonský automobilový průmysl a „povede k upřímným diskusím mezi zaměstnanci a managementem v každé společnosti”. Mluvčí Hondy pak uvedl, že peníze navíc budou z velké části rozděleny mladším zaměstnancům, protože se zvýší nástupní mzdy.

japonský jen

Japonci si zvykají na inflaci i drahý dovoz. Jen spadl vůči dolaru na úroveň z roku 1990

Kurz japonské měny ve čtvrtek na devizových trzích poprvé od roku 1990 spadl na 150 jenů za dolar. To je psychologická hranice, která by podle analytiků mohla úřady donutit jednat.

Přečíst článek

Desetiletí cenové stagnace

Japonské firmy každoročně obvykle několik týdnů vyjednávají s odbory o mzdách, svá rozhodnutí pak oznamují kolem poloviny března. Podle BBC není jasné, proč automobilky přišly letos s oznámením o něco dříve.

Ke zvýšení mezd vyzval začátkem roku firmy japonský premiér Fumio Kišida. Na jeho požadavek reagoval už v lednu majitel japonského módního řetězce Uniqlo, společnost Fast Retailing. Ta oznámila, že od března zvýší mzdy zaměstnancům ve své domovské zemi až o 40 procent.

Ceny i růst mezd v Japonsku desítky let stagnovaly. Inflace se však v posledních měsících výrazně zvýšila po celém světě, protože země uvolnily pandemická omezení a válka na Ukrajině přispěla k růstu cen energií.

V prosinci jádrové spotřebitelské ceny v Japonsku meziročně vzrostly o čtyři procenta. To je dvojnásobek cílové úrovně centrální banky a nejvyšší míra za 41 let. Jádrový index spotřebitelských cen nezahrnuje nestabilní ceny potravin, energií, alkoholu a tabáku a podle některých ekonomů lépe vypovídá o dlouhodobém vývoji cen.

jackpot, ilustrační foto

Peníze dělají lidi šťastnějšími. Vědci zjišťovali, kolik by lidem stačilo ke štěstí

Kolik peněz by člověk chtěl, aby uspokojil své touhy? To zjišťovali výzkumníci z britské Univerzity v Bathu ve 33 zemích světa. Někde lidem stačilo dostat jednorázově deset tisíc dolarů, jinde by nepohrdli stovkou miliard. Touha po maximálním majetku tedy není univerzální, což je poznatek pro ekonomy i politiky, píše pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.

Přečíst článek

Výroba aut v lednu výjimečně stoupla. Toyota šla do trháku

Výroba aut v lednu výjimečně stoupla. Toyota šla do trháku

Výroba osobních aut v Česku letos v lednu meziročně stoupla o zhruba 22 procent na 112 794 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Předchozí dva roky výroba v lednu meziročně klesala. Největší podíl, více než 60 procent, měla na celkové výrobě česká automobilka Škoda Auto. Nejvýraznější růst výroby ale zaznamenala japonská Toyota, které produkce v jejím kolínském závodě stoupla oproti loňskému lednu na více než dvojnásobek.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Sushi

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme