Jak investují ženy? Rozvážně, zodpovědně a s lepšími výsledky než muži
Žen mezi investory přibývá. Možná i v důsledku covidové krize a současných geopolitických turbulencí chtějí být ženy na budoucnost lépe připravené. Jsou to právě tyto kritické momenty, které ve vší nahotě ukazují, jaké jsou ženy investorky. Možná, že si tolik nevěří, ale na rozdíl od mužů nedělají impulzivní rozhodnutí. Nechybí jim racionalita a trpělivost. I díky tomu si jejich investiční portfolia vedou dlouhodobě lépe než ta, která spravují muži. To také dokazují data investiční platformy Portu.
Svět investování je stále především doménou mužů. Svědčí o tom i statistiky uživatelů investiční platformy Portu. Při jejím založení před čtyřmi lety bylo mezi jejími uživateli jen pět procent žen, dnes je to asi třetina ze 120 tisíc klientů. Škoda, že ne víc. Ženy v investování dosahují lepších výsledků než muži.
V čem mohou jít svým protějškům příkladem?
Rozvážnost se vyplácí
Muži jsou v investování sebejistější, což potvrzuje český průzkum Index investiční gramotnosti, který loni zmapoval, jak se Češi v oblasti investování orientují. Za zcela nezkušené se považuje 39 procent žen oproti pětině mužů. Vysoké sebevědomí ale není vždy výhra.
Velká očekávání a odhady vysokých výnosů mohou vést k přeceňování informací, což se projevuje v nadměrné frekvenci obchodování a řadě iracionálních rozhodnutí. Výsledkem takové snahy předehnat trhy jsou často nižší zisky. Oproti tomu rozumná očekávání výnosů a méně zásahů do portfolia se většinou vyplácí. A ženy obecně do svého portfolia zasahují méně často – jednají rozvážně a méně riskují.
Ženy sice stále investují méně častěji než muži, zato ale jejich portfolia dosahují vyšší výkonnosti. Jak jsou na tom s investováním Češky?Studie: Ženy investují méně, ale lépe
Money
Dokazuje to také průzkum Kalifornské univerzity v Berkeley. Z něj vyplynulo, že investorky ročně obmění zhruba polovinu svého portfolia a muži více než tři čtvrtiny. Kvůli vyšší frekvenci obchodování ženy v průměru přichází o 1,7 procenta zisků ročně v porovnání se stavem, když by do portfolia vůbec nezasahovaly. Muži si v této statistice vedou znatelně hůře, ti se připravují dokonce o 2,6 procenta zisků.
Na odlišné investorské chování mužů a žen v kulisách současných propadů na trzích vyvolaných nejistotami v souvislosti s válkou na Ukrajině poukazuje také analytička z Portu Anna Kortusová: „Sledujeme, že se po větším poklesu lidé uchylují k impulzivním výběrům. Většinou se jedná o muže.“
Více neznamená lépe
„Rozdílné přístupy k investování pozorujeme u našich klientů zejména ve chvílích, kdy ceny na trzích začnou klesat. Jako by muži měli neustálou potřebu své investice kontrolovat a nebyli připraveni poklesy na jejich portfoliích pouze pozorovat. A přitom právě trpělivost je v mnoha případech tou nejlepší strategií pro přečkání volatilních období a nejistoty na trzích,“ doplňuje Kortusová.
Diana Rádl Rogerová je jednou z nejvýše postavených žen v českém byznysu. Z pozice šéfky poradenské společnosti Deloitte řídí přes tisíc lidí. Zároveň ovlivňuje světovou strategii byznysového gigantu. Co ji dovedlo na vrchol, jak inspiruje lidi k úspěchu a jaké jsou Češky podnikatelky? Nejen to prozradila v další epizodě pořadu Victory Club na newstream.cz.Šéfka českého Deloitte Diana Rogerová: Skleněný strop jsem nepocítila. Ale vím, že existuje
Newstream TV
Portfolia žen si dlouhodobě vedou lépe, na což poukazuje studie americké investiční společnosti Fidelity z loňského roku. Když už se ženy rozhodnou vkročit do investičního světa, většinou se jim daří. V průměru dokonce překonávají roční výkon portfolií mužů o 0,4 procenta. Studie navíc ukazuje, že téměř dvě třetiny žen investují své úspory do akcií. Jedná se tak o poloviční nárůst oproti výsledkům z roku 2018.
Portu je investiční platforma, která vznikla v roce 2018 ve finanční společnosti Wood & Company. Zaměřuje na nízkonákladové a zároveň diverzifikované investice, především do burzovně obchodovaných fondů. Portu má víc než 120 tisíc uživatelů, kteří mají skrze platformu zainvestováno asi osm miliard korun.
Tři čtvrtiny Čechů si nevěří v investicích, ukazuje Index investiční gramotnosti, který sestavuje investiční platforma Portu. Nejvíce sebejistí jsou na poli investic mladší ročníky, jejich smělost je ale neoprávněná, znalosti mají paradoxně nejnižší a při pokusech o zhodnocování prostředků tak nejvíce tratí. Nejlépe umí peníze zhodnotit starší generace.Češi jsou uťápnutí investoři. Nejvíc si věří mladá generace, ta ale také nejvíc tratí
Money
Chci, aby se finanční gramotnost vyučovala na základních školách, říká ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková v rozhovoru pro newstream.cz. Asociace kromě toho nyní chystá novou statistickou platformu a pomáhá bankám s ESG. „Během krize si banky uvědomily svou celospolečenskou roli. A chovaly se neskutečně vstřícně,” říká Zahálková. I proto nejsou dopady covidu do bankovního sektoru tak negativní. Monika Zahálková: České banky pomohly zmírnit covidovou krizi
Money
Pozice žen ze střední a východní Evropy na pracovním trhu je stále mnohem slabší než na Západě. Češky do HDP přispívají jen 38 procenty, Slovenky 41 procenty. V západní Evropě to je 46 procent a ve Skandinávii 47 procent, zjistila poradenská firma McKinsey & Company.Studie McKinsey: Větší zapojení žen by přineslo ekonomice půl bilionu korun
Money
Jak ne příliš oblíbený ústav během pár let přeměnit na moderní banku, která bude oporou střední třídy? Pojďme dát drobným klientům to, co bohatí znají už dávno, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny a nejvýše postavená bankéřka v Česku. Malé banky nastavily spořitelně zrcadlo, musela se změnit, říká bankéřka Pešková
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.