Reklama

Investice českých firem do ESG: V průměru vydají 27 milionů v průběhu pěti let

ESG, ilustrační foto
iStock
Stanislav Šulc

Investice do efektivního využití energie, recyklace a využití vody jsou podle průzkumu agentury Ipsos mezi českými firmami klíčové oblasti ESG. Udržitelnost je podle šéfů tuzemských firem zčásti zátěž, ale také příležitost pro rozšíření zákaznické základny.

Reklama

Desítky miliard dolarů v loňském roce a biliony dolarů v nadcházejících letech, to jsou plánované investice do velké tranzice na takzvanou bezemisní ekonomiku, k níž se postupně zavazuje celý svět. „Musí se na ní podílet vlády, banky, soukromý sektor. Musejí si všichni sednout ke kulatému stolu, plánovat, hledat řešení. Jinak to nepůjde,“ uvedl šéf HSBC Czech Republic Richard Keery.

Podle exkluzivního průzkumu mezi šéfy českých firem, kterou pro HSBC provedla agentura Ipsos, pouze 26 procent z tuzemských firem mají již hotové plány na tuto tranzici. „Je tu tedy opravdu velký prostor pro zlepšení a hodně práce,“ dodal Keery.

Nebude to však zadarmo a uvědomují si to také podnikatelé. „V následujících pěti letech průměrná česká firma plánuje investice ve výši 27 milionů korun do ESG,“ uvedl Michal Kormaňák z agentury Ipsos.

Rektor České zemědělské univerzity profesor Petr Sklenička

Chytrou krajinu u Lán za 100 milionů obdivuje celý svět, říká rektor ČZU Sklenička

Česká krajina po roce 2050 bude vypadat bohužel jinak, než jsme dnes zvyklí, říká rektor České zemědělské univerzity, profesor Petr Sklenička. „Abychom si to představili, můžeme se zajet podívat do Řecka, Španělska nebo třeba Portugalska. Ale ne do přímořských hotelových resortů all inclusive, kam jezdíme na dovolenou. Pěkně do vnitrozemí, kde zelenou barvu v krajině vystřídala šedá,“ říká akademik, který stojí za stamilionovým projektem Chytrá krajina 2030+.

Přečíst článek

Jak se tedy české firmy vlastně k ESG kritériím stavějí? Podle zjištění Ipsosu to zatím stále je kontroverzní téma. Na jedné straně již většina podniků vnímá začlenění ESG kritérií do svých služeb či produktů jako možnost oslovit nové zákazníky. S tím souhlasí 62 procent oslovených firem. Naopak pouhých 50 procent uvádí, že jde o důležité téma pro zaměstnance. Zároveň však 66 procent firem stále vnímá ESG jako zátěž. Většina společností však nemá strach z toho, že by kvůli ESG měly problém s financováním a investicemi.

ČEZ chce digitalizovat

Jednou z firem, která má již velmi propracovanou strategii pro tranzici na bezemisní ekonomiku, je polostátní energetický gigant ČEZ. Ve své Vizi 2030 společnost rozpracovala detailní projekt, jak proměnit vnitřní procesy i proměnit portfolio služeb. 

„V segmentu Environmental plánujeme výstavbu obnovitelných zdrojů a chystáme se snížit podíl energie vyrobené z uhlí. V roce 2019 to bylo 39 procent, v roce 2025 to bude 25 procent a v roce 2030 by to mělo být 12,5 procenta,“ uvedla Kateřina Bohuslavová, Chief Sustainability Officer společnosti ČEZ.

>>>>>>Zajímáte se o udržitelné investice? Čtěte naši rubriku ESG<<<<<<

„Na úrovni Social chceme zůstat nadále udržovat dobré vztahy s místními komunitami a být stále jedním z nejlepším zaměstnavatelům u nás. Do roku 2025 pak chceme zdigitalizovat téměř veškeré zákaznické procesy,“ představila Bohuslavová závazky v sociální oblasti. Podle členky představenstva ČEZu pak na úrovni řízení (neboli Governance) se energetická firma chce zaměřit zejména na podíl žen v řídících strukturách. 

Richard Keery

Šéf české HSBC Richard Keery: Přejít na ESG je povinnost naší generace

V České republice je široké povědomí o udržitelnosti, míní šéf tuzemské pobočky banky HSBC Richard Keery. Ta se podílela například na dvou emisích zelených dluhopisů pro jednu realitní společnost, každou v objemu 750 milionu eur. „Zájem na trhu o tento typ finančního instrumentu je obecně velice silný. Na českém trhu je poměrně hodně volných peněz a naši klienti hledají možnosti, jak diverzifikovat své investice. Nákup zelených dluhopisů je pro ně významná příležitost,“ říká Keery.

Přečíst článek

Klimatická konference Glasgow

Analýza: Do udržitelných investic tečou stamiliardy. Problémem je „lakování nazeleno”

Lídři celého světa nyní řeší, jak dosáhnout shody na klimatických cílech. Investiční mašina se mezitím už pořádně rozjela. Jen zmatek zůstává dál.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Eva Straškrábová

Eva Straškrábová: Komunikace značky už není jen o emocích, dnes musíme více vysvětlovat racionální benefity

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme