Reklama

Francouzi šílí z inflace. Vykoupili oleje a mouku, nyní šetří i na základním zboží

Inflace - ilustrační foto
ČTK
 ČTK

Vyhlášená gurmánská země se mění před očima. Polovina obyvatel se chystá kvůli rapidně rostoucím cenám zásadně proměnit nákupní i stravovací návyky. Jak se prodávají žabí stehýnka?

Reklama

S rostoucími cenami potravin v regálech obchodů se mění spotřebitelské návyky Francouzů. Inflace je nejvyšší za posledních 14 let a téměř polovina obyvatel země proslavené svou gastronomií a módou plánuje utrácet méně. Nejznatelnější je propad u potravin v biokvalitě, ale přestaly se prodávat například i zubní kartáčky, uvádí server BFM TV.

Prodej biopotravin za letošní první čtvrtletí klesl o 6,6 procenta, zatímco u ostatních potravin klesla jejich spotřeba v průměru o 1,6 procenta. Klesá i prodej mražených jídel, ovšem s jedinou výjimkou - prodej mraženého masa vzrostl o 11,3 procenta.

FAO: Světové ceny potravin se v dubnu 2022 mírně snížily, stále jsou blízko rekordu.

FAO: Světové ceny potravin se mírně snížily, stále jsou blízko rekordu

Světové ceny potravin se v dubnu poté, co se v březnu vyšplhaly na dosavadní maximum, mírně snížily, i když jen o méně než procento. Uvedla to Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Obchod s obilím dále zatěžuje ruská blokáda ukrajinských přístavů.

Přečíst článek

Překvapivější je skutečnost, že spotřebitelé v posledních týdnech výrazně snížili výdaje za hygienické výrobky. Celé oddělení zaznamenalo na konci dubna sedmiprocentní pokles obratu. Důvodem je konec opatření proti covidu-19, lidé tak přestali nakupovat roušky, respirátory, desinfekční gely a antigenní testy. Pokles o 29 procent ale zaznamenaly také zubní kartáčky.

Nebývalý prodejní boom naopak zažívá mouka. V dubnu se jí prodalo o více než třetinu více než předchozí měsíc, a to navzdory nárůstu ceny o 11 procent.

Francouzi vykoupili oleje

Z regálů ve francouzských obchodech už před několika týdny zmizely také všechny druhy olejů. Například slunečnice se do Francie dováží z Ukrajiny, kde právě zuří válka. Francouzi tento druh nahradili olejem arašídovým a řepkovým. Ten ale později také došel a olivový olej na pokrytí poptávky zdaleka nestačí, přestože jeho prodej v některých regionech stoupl prakticky na dvojnásobek.

Šetřit se chystá 48 procent Francouzů, zatímco loni v červenci k tomu bylo odhodláno asi 34 procent lidí. Kvůli úsporám si nejčastěji odepřou nákupy pro radost, oblečení nebo jídlo v restauracích.

Odborový šéf Josef Středula

Šéf odborů Středula: Nesvalujme inflaci jen na válku, rostla už před ní. Milionu Čechů hrozí chudoba

Blíží se doba, kdy řada lidí nebude mít na nenadále výdaje. A začne se to týkat i střední třídy, tedy lidí, kteří by se za chudé rozhodně neoznačili. Myslí si to šéf odborů Josef Středula, podle něhož by se firmy měly o své zisky dělit se zaměstnanci. Jinak hrozí, že veškerá tíha inflace dopadne právě na ně. „Nejde všechno hodit na válku, propad životní úrovně tu byl už předtím,“ říká dlouholetý odborář. Majitelé firem si podle něj vždy najdou peníze na luxusní služební auto, ale na adekvátní odměny zaměstnancům už nikoliv.

Přečíst článek

Culinary Cinema

Culinary Cinema: Když se spojí gastronomie a umění, je to zážitek na druhou

Výborné jídlo a k tomu navíc zážitek – večeře v netradičním prostředí nebo ve speciálních souvislostech patřily v době předcovidové k vyhledávaným atrakcím. Pak logicky zmizely. Dnes se tento trend, v němž se snoubí gastronomie s uměním či designem opět vrací. Díky za to!

Přečíst článek

 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s obchody na snížení cen

Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s řetězci na snížení cen

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme