Čína u Srí Lanky buduje „město snů“, které má konkurovat Dubaji či Singapuru
Hypermoderní mezinárodní finanční centrum, obytné oblasti, přístav a v neposlední řadě velmi výhodné daňové podmínky, to vše by mělo během let vzniknout nedaleko hlavního města Srí Lanky pod názvem Colombo Port City. Investorem je China Harbor Engineering Company (CHEC), která do nové oblasti vzniklé z písku těženého z moře o rozloze 2,6 kilometru čtverečních investovala již 1,4 miliardy dolarů. Projekt má ale své odpůrce, kteří se obávají přílišného vlivu komunistické Číny na srílanskou ekonomiku, poznamenala BBC.
„Tato rekultivovaná půda dává Srí Lance šanci překreslit mapu a vybudovat město světových rozměrů a funkčnosti – a konkurovat Dubaji nebo Singapuru,” řekla BBC členka hospodářské komise Colombo Port City Saliya Wickramasuriya. Úředníci odhadují, že dokončení projektu, prvního svého druhu v jižní Asii, bude trvat asi 25 let.
Čínská ekonomika loni vzrostla o 8,1 procenta, nejrychleji za deset let. Důvěra firem i spotřebitelů se zotavila po slabém růstu předloni, za kterým byla pandemie nemoci covid-19, a silný byl i vývoz.Čínská ekonomika jela loni přímo vzorově, vzrostla o osm procent
Money
Srí Lanka v současnosti prochází bezprecedentní ekonomickou krizí a má ale omezené možnosti. Zahraniční dluh země vzrostl na více než 45 miliard dolarů a samotné Číně dluží kolem osm miliard dolarů. Kritici se proto ptají, jak moc projekt pro Srí Lanku skutečně změní ekonomické podmínky.
Aby Srí Lanka získala 665 akrů (2,6 kilometru čtverečních) nové půdy, potřebovala po China Harbor Engineering Company (CHEC), aby investovala 1,4 miliardy dolarů. Na oplátku firma získala 43procentní podíl na pronájmech v délce 99 let. Srí Lanka ale říká, že půda bude pod její kontrolou a území dané Číňanům bude pronajato nadnárodním firmám, bankám a dalším společnostem.
Vláda může také vybírat odvody z jejich příjmů. Očekává se, že v novém městě bude žít asi 80 tisíc lidí, které by měla přitáhnout i nabídka daňových prázdnin těm, kteří tam budou investovat a podnikat. Všechny transakce ve speciální ekonomické zóně, včetně platů, budou v amerických dolarech.
Čínský vývoz se v loňském roce zvýšil o 29,9 procenta na zhruba 3,3 bilionu dolarů (70,6 bilionu korun), a to navzdory negativním dopadům nedostatku čipů na výrobu. Z údajů čínského statistického úřadu vyplývá, že obchodní přebytek Číny stoupl na rekordních 676,4 miliardy dolarů (14,5 bilionu korun) ze zhruba 524 miliard dolarů v předchozím roce.Čínský export se za loňský rok dostal na rekord. Čipové krizi navzdory
Money
„Jedním potenciálním negativem v okolí Port City je skutečnost, že v jeho zákonech jsou zabudovány velmi významné daňové prázdniny. Pro některé investory existuje možnost daňových prázdnin v délce až 40 let,” upozorňuje ekonom z Verite Research a bývalý poradce srílanského ministerstva financí Deshal de Mel. „Toto velké daňové zvýhodnění proto nezlepšuje celkový návrh příjmů Srí Lanky,” míní.
Problémy s Čínou
Projekt Port City byl oficiálně představen již během návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v Colombu v roce 2014. To bylo rok poté, co zahájil svou iniciativu Pás a stezka neboli Nová hedvábná stezka – ambiciózní plán na vybudování silničních, železničních a námořních infrastrukturních spojení napříč Asií a Evropou s cílem podpořit čínský obchod.
Vláda Spojených arabských emirátů oznámila, že od nového roku přechází na 4,5 pracovní týden – přičemž víkend začne v pátek odpoledne a skončí v neděli.Emiráty se přibližují Západu. Vzdají se volného pátku a práce v neděli
Politika
Srí Lanka se tehdy obrátila na Čínu se žádostí o finanční pomoc na obnovu poté, co v roce 2009 skončila dlouhá válka s tamilskými separatisty. Do čínských rukou poté v roce 2017 přešel přístav Hambantota, čímž se Srí Lanka snažila splatit dluh čínským firmám. Možná tedy nepřekvapí, že ne všichni na Srí Lance sdílejí nadšení představitelů Port City pro projekt, podotkla BBC.
Varování od USA
Chystaný daňový režim se nelíbí ani Spojeným státům, které ostrovní stát varovaly, že uvolněné podnikatelské prostředí by se mohlo stát útočištěm pro osoby peroucí špinavé peníze.
Nová varianta koronaviru omikron se rapidně šíří mezi čínskými pracovníky v logistice. Pozemní doprava nestíhá přebírat kontejnery a lodě ucpávají přístavy Ta-lien a Tchien-ťin, problémy hlásí také Ning-po, který patří mezi deset největších přístavů světa. Problémy tak mají například Airbus či Volkswagen, pro něž jsou tyto přístavy vstupní branou do Číny, píše agentura Bloomberg.Zboží jen tak nezlevní. Přístavy v Číně jsou ucpané a lodě mají zpoždění
Money
„Neexistuje žádný způsob, jak by se to mohlo stát, protože zde platí normální trestní zákoník. Máme zákon o praní špinavých peněz a máme svou finanční zpravodajskou jednotku. Neexistuje žádný způsob, jak by se z toho někdo mohl dostat,” řekl BBC ministr spravedlnosti Srí Lanky Mohamed Ali Sabry.
Opozice kritizuje, že stejně jako u přístavy Hambantota, mohlo by se Colombo Port City z dlouhodobého hlediska stát čínskou základnou. „V tuto chvíli, kdy vláda souhlasila s Číňany, Čína převzala v Port City všechno,” tvrdí opoziční poslankyně Rajitha Senaratne. „Jednoho dne ve skutečnosti Srí Lanka nebude mít v tomto projektu žádné slovo,” varovala.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.