Reklama

Český průmysl dál táhnou dolů automobilky, to nejhorší má ale za sebou

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu
Škoda Auto
Veronika Kudrnová
vku

Průmyslová výroba v Česku chytá dech. Meziroční pokles českého průmyslu v říjnu sice zrychlil na 4,9 procenta ze zářijových čtyř procent, meziměsíčně ale poskočil o 0,9 procenta. Také říjnový výsledek průmyslu poznamenala především výroba aut, i u ní ale dochází k mírnému zlepšení, neboť i ta už meziměsíčně vzrostla, uvedl Český statistický úřad. Stavební výroba mírně roste, čelí však přetrvávajícímu problému s vysokými cenami materiálů.

Reklama

„Říjnové výsledky průmyslu jsou do značné míry podobné těm zářijovým. Ve většině průmyslových odvětví produkce rostla. Problémy s dodávkami komponentů ve výrobě automobilů se však začaly projevovat i v navazujících odvětvích, například výrobě pneumatik,” uvedl ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ Radek Matějka.

Problém tak mají především výrobci automobilů a jejich dodavatelé čelící problémům se zásobováním ze zahraničí, který přetrvává v podstatě už od dubna letošního roku. Nyní jsou už ale konečně vidět první dílčí signály zlepšení, neboť ve srovnání se zářím výroba aut mírně vzrostla, konkrétně o 5,5 procenta.

„Pokud bychom odečetli produkci motorových vozidel, průmyslová výroba by v říjnu meziročně neklesala o 4,9 procenta, ale naopak rostla o 1,9 procenta,” uvedl analytik Komerční banky Michal Brožka. 

Výroba už je plynulejší

Vedle automobilového průmyslu, který vykazuje více než třetinový meziroční propad, jsou ve výrazném útlumu také zpracovatelé dřeva, kteří hlásí o čtvrtinu horší výsledky ve srovnání s loňským říjnem. Dřevo jako surovina má za sebou citelný nárůst cen způsobený zvýšením poptávky v zahraničí.

Zdá se, že to nejhorší má tuzemský průmysl snad za sebou, alespoň se na tom shodují analytici. A napovídají tomu nejenom meziměsíční tempa, ale i aktuální průzkumy zveřejněné v posledních dvou týdnech.

peníze, ilustrační foto

Inflace v tuzemsku požírá mzdu, příští rok tak bude nejhůře za skoro deset let

Vývoj průměrné mzdy v ČR, který sleduje Český statistický úřad, v letošním třetím čtvrtletí potvrzuje, že Češi si musejí „nechat zajít chuť“ na rapidní nárůst reálných výdělků v pásmu tří až více než šesti procent, na nějž byli čtvrtletí co čtvrtletí zvyklí před pandemií.

Přečíst článek

„Když navíc vezmeme v úvahu další zprávy přicházející z oboru, tak i v závěru roku vypadá situace mnohem nadějněji než třeba v létě. Problém s dodávkami komponent se ještě zcela sice nevyřešil, ale výroba je už přece jen plynulejší než v předcházejících měsících,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

„Dokladem toho může být i říjnový silný nárůst průmyslové produkce v sousedním Německu. Za listopad lze proto čekat významnější růst průmyslové produkce i v České republice,” doplnil Brožka. 

Kontrast, který je vidět na celkových výsledcích – tedy automobilový průmysl versus ostatní – je patrný i u nových zakázek. Zatímco u aut je vidět propad zakázek o pětinu, ostatní sledované obory jsou meziročně stále v plusu. Některé (jako například chemický, papírenský, farmaceutický průmysl nebo výroba kovů) dokonce vykazují dvouciferný nárůst poptávky.

„V případě aut však vidíme problém stále na straně výroby, respektive extrémních dodacích lhůt, které od nových objednávek mohou jen odrazovat. O poptávce po nových vozech v tuto chvíli asi nemá smysl moc pochybovat,” dodal Dufek.

Průmysl se však i nadále bude muset vypořádávat s problémy se zásobováním ze zahraničí, s vysokými vstupními cenami a rovněž i chybějícími pracovníky.

Škoda Auto, ilustrační foto

Výroba aut klesla o polovinu, Jawa hlásí růst o sto procent

Tuzemské automobilky vyrobily letos v říjnu o více než 60 tisíc aut méně než ve stejném období loni. Z výrobních linek jich v letošním desátém měsíci sjelo 68 202, což značí meziroční propad o 47 procent a zhruba stejný pokles oproti předcovidovému říjnu v roce 2019. Co do počtu aut vyrobených od ledna do října není pokles proti stejnému období loňského roku tak výrazný, bylo jich 899 855, tedy o čtyři procenta méně, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu. Důvodem je nedostatek čipů. Sdružení proto apeluje na vládu, aby okamžitě začala situaci řešit.

Přečíst článek

Stavební výroba v lehkém růstu

Stavební výroba v Česku v říjnu meziročně vzrostla o 3,7 procenta, meziměsíčně byla vyšší o 0,4 procenta. Růst odvětví táhlo pozemní stavitelství, což je stavba bytových i nebytových budov. Jeho produkce se ve srovnání se stejným měsícem minulého roku zvýšila o 7,1 procenta. Produkce inženýrského stavitelství, tedy stavby cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, proti tomu v říjnu meziročně klesla o 3,3 procenta, uvádí statistiky ČSÚ.

„Stavební produkce v říjnu meziročně i meziměsíčně vzrostla a tahounem růstu zůstalo pozemní stavitelství, které bylo loni v hlubokém útlumu v obou velikostních segmentech. Inženýrské stavby úroveň října minulého roku nepřekonaly, ale ve srovnání se zářím zaznamenaly po čtyřech měsících poklesů meziměsíční růst,” uvedla vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ Petra Cuřínová.

„Říjnové číslo tak může být v tomto ohledu pozitivním signálem o rozjíždějící se investiční aktivitě vlády, na což ukazuje i listopadový výsledek státního rozpočtu. To by mohlo podpořit stavebnictví v dalších měsících. Dosud stavebnictví za zbytkem ekonomiky výrazně zaostávalo,” dodal Martin Gürtler, ekonom Komerční banky.

Projekt Lihovar

Trigema prodává první byty z miliardového projektu na Smíchově

Investiční skupina Trigema zahájila prodej prvních bytů z dlouho chystaného čtyřmiliardového projektu zlíchovského Lihovaru na pražském Smíchově.

Přečíst článek

Dílčím pozitivním signálem může být i rostoucí počet stavebních povolení. Stavební úřady v říjnu vydaly 7675 stavebních povolení, což bylo o 9,6 procenta více než před rokem, v meziměsíčním pak o 2,2 procenta více. Loňská podzimní vlna pandemie totiž začala dříve a přinesla s sebou silnější protiepidemická opatření, která zahrnovala i omezené fungování státních úřadů.

Situace kolem vydávání stavebních povolení se ale nyní mírně zlepšuje. „Nicméně úzké hrdlo se přesunulo na stranu stavařů, kteří nestíhají realizovat zakázky,” dodal Štěpán Křeček z BH Securities. 

Stavebnictví trápí nedostatek pracovních sil. „Proto by bylo vhodné přilákat zahraniční dělníky z kulturně příbuzných zemí. Například Ukrajinci si u nás mohou vydělat třikrát až pětkrát více než ve vlastní zemi. Mohli by přitom obsazovat pouze pracovní pozice, o které Češi dlouhodobě nestojí,” doplňuje Křeček.

Ve stavebnictví také dále přetrvává problém s vysokými cenami stavebních materiálů. „Ty prodražují stavby, což vede k výraznému přeceňování zakázek. Do problémů se kvůli tomu dostávají rodiny, kterým banky již nechtějí navýšit hypoteční úvěry, takže nemají dostatek prostředků na dokončení svých domů,” uzavřel Křeček.

Bytová výstavba, ilustrační snímek
video

Nabídky nových bytů v Praze atakují hranici 140 tisíc za metr čtvereční

Nabídkové ceny nových bytů v Praze se na konci letošního třetího čtvrtletí vyšplhaly v průměru na 137 518 korun za metr čtvereční, meziročně se jedná o nárůst o více než pětinu. Prodejní ceny bytů v metropoli se zvýšily téměř o 15 procent a ve všech obvodech přesáhly cenu 115 tisíc korun za metr. Ukazují to data ze společné analýzy tří velkých developerských společností Central Group, Trigema a Skanska Reality.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.

Lukáš Kovanda: Evropě hrozí záplava čínských elektroaut. Východisko však existuje

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme