Reklama

Češi přestávají nakupovat. Tržby v maloobchodě klesly třetí měsíc v řadě

Obchod (ilustrační foto)
Pixabay

Češi více kupovali jen léky a zdravotnické potřeby, ostatní zboží propadá. Šetří se i na jídle. Tržby se propadly do roku 2019.

Reklama

Meziroční pokles maloobchodních tržeb v červenci zrychlil, a to na 7,2 procenta z červnových 6,9 procenta. Může za to nižší prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Tržby obchodníků klesají v Česku třetím měsícem v řadě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě vyšší o 0,6 procenta.

"Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé pouze o farmaceutické a zdravotnické zboží, v ostatních typech prodejen se tržby snížily," uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ. Internetové obchody zaznamenaly pokles prodeje sedmý měsíc v řadě, dodala.

Petr Fiala, premiér

Stanislav Šulc: Vládo, jednej. Situace živnostníků a firem je kritická

Pomoc domácnostem v energetické tísni byla správně vyhodnocena jako vládní priorita. Nyní je však již opravdu načase zaměřit veškerou pozornost na živnostníky, podnikatele a firmy. U nich skutečně doutná velmi nebezpečná rozbuška.

Přečíst článek

Podle hlavního ekonoma banky Creditas Petra Dufka aktuálně české domácnosti nakupují jen tolik zboží jako v roce 2019.

Může za to inflace

"Příčinou omezování útrat je především extrémní inflace, která snižuje kupní sílu obyvatel, a kterou zdaleka nekompenzuje vývoj mezd a dalších příjmů. Inflace pak spolu s obavami z dalšího vývoje ekonomiky se pak dál odrážejí v negativní náladě spotřebitelů," uvedl Dufek. 

Nákupy, které lze odložit, se odkládají, což potvrzují i aktuální statistiky maloobchodu. Pokles zaznamenává i elektronika, kterou se domácnosti výrazně zásobily v době lockdownů. Vysoké ceny jsou rovněž důvodem poklesu tržeb pohonných hmot, a dokonce i oblečení a obuvi, jejichž prodeje zdaleka nedosahují objemů roku 2019.

Šetří se i na jídle

Tržby klesly i prodejcům potravin, oproti loňskému červenci snížily o 7,9 procenta. 

Co čekat dál? "Omezování nákupů českých domácností bude pokračovat i v dalších měsících. Klesající kupní síla spolu s obavami z nových ceníků u energií vede k opatrnosti, která se odrazí na výsledcích nejenom maloobchodu, ale i dalších služeb, které domácnosti využívají. Útlum poptávky by poté mohl přimět některé obchodníky k viditelnějšímu zlevňování především sezónního zboží," uvedl Dufek. 

Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour souhlasí. "V příštích měsících čekat pokračující poklesy tržeb v prodejnách výrobků pro kulturu, sport a rekreaci či v prodejnách elektroniky, a zřejmě se nebude dařit ani prodejcům automobilů. Ve druhé polovině letošního roku očekáváme, že česká ekonomika projde technickou recesí vlivem oslabené domácí i zahraniční poptávky," uvedl.

Berlínská katedrála ve snaze připojit se k úsporám energií na konci července vypnula na maximální míru své noční osvětlení.

Chladnější kanceláře, zhasnuté památky a reklamy. Německo začalo povinně šetřit

V Německu dnes začalo platit vládní nařízení, jehož smyslem je uspořit energie. Mezi hlavní body patří ve veřejných budovách nevytápění chodeb a snížení teploty na pracovištích, výjimku mají sociální služby či školy a školky. Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck soubor těchto opatření považuje za nezbytný a opakovaně zdůrazňuje, že každá ušetřená kilowatthodina je krokem k překonání zimy a ke snížení závislosti na zemním plynu z Ruska.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu zrychlily meziroční růst na 2,4 procenta

Lidé konečně utrácí. Tržby za potraviny zaznamenaly po 20 měsících poklesu růst

Přečíst článek
Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme