Reklama

Češi čím dál více řeší cenu potravin

nákupy, ilustrační foto
iStock

Inflace a koronavirus nutí více Čechů dívat se u potravin na cenovku, vyplývá z průzkumu KPMG. Většina lidí neutratí za jídlo více než čtyři tisíce měsíčně.

Reklama

Lidé při nákupu potravin dávají větší důraz na cenu. Cena je nyní důležitá pro 34 procent populace, tedy o pět procentních bodů více než před 2,5 lety, kdy se tento průzkum prováděl naposledy. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti KPMG. Kvalita je rozhodující pro 44 procent Čechů, o procentní bod více než dříve. V průzkumu odpovídalo tisíc lidí, uskutečnil se loni v listopadu.

nákupy, ilustrační foto

Ceny potravin jsou vysoko. A výrobci v lednu ještě zdraží o deset procent

Průměrné ceny másla, eidamu či mouky v prosinci oproti listopadu mírně klesly, stále jsou však na několikaletých maximech. Vyplývá to z aktuálních výsledků šetření průměrných cen vybraných výrobků Českého statistického úřadu. Základní potraviny v Česku v posledních měsících až na výjimky zdražují – například čtvrtka másla se přehoupla přes 50 korun – a následují tak trend ze zahraničí. A bude tomu i v novém roce, neboť inflace by měla dosáhnout až sedmi procent.

Přečíst článek

Průzkum společnost provádí od roku 2013. "V minulém šetření v roce 2019 nám podíl těch, kteří upřednostňují při výběru cenu, klesl podruhé pod 30 procent. Tentokráte ale opět vystoupil na 34 procent, což představuje návrat do roku 2013. Důvodem je pravděpodobně ekonomická nejistota spojená s koronavirem a nově i vysokou inflací. Pokud tato nejistota nepoleví, trend vzrůstajícího důrazu na cenu nejspíš ještě posílí," uvedla partnerka KPMG Martina Štegová. Cena je nejdůležitější pro lidi s nižšími příjmy.

Dva tisíce měsíčně za jídlo

Kvůli zdražování potravin zaplatí každý jedenáctý měsíčně více než 4 tisíce korun měsíčně. Mezi třemi a čtyřmi tisíci korun jde o zhruba 20 procent, do dvou tisíc se vejdou útraty 32,5 procent Čechů. "Výdaje za potraviny rostou skokově. V roce 2013 převyšovaly 3 tisíce za měsíc jen u šesti procent lidí. V roce 2019 stoupl podíl této skupiny na 16 procent a loni na 29 procent. Zároveň s tím samozřejmě klesá podíl těch, kteří se vejdou do 2 tisíc korun," doplnila Štegová.

Důraz na kvalitu a lokálnost potravin dlouhodobě podporuje ministerstvo zemědělství. Do programů na podporu kvality dává stovky milionů korun ročně. Podle průzkumu je pak pouze pro čtyři procenta Čechů nejdůležitějším hlediskem země původu potraviny.

Sbírka pro potravinovou banku

Pro jídlo z potravinových sbírek chodí více lidí. Kvůli pandemii

V sobotu 20. listopadu narazíte v nákupních centrech a supermarketech na dobrovolníky potravinové sbírky. Pokud máte možnost, udělejte jeden nákup navíc a darujte ho. Bude to jedna z nejsmysluplnějších věcí, které lze tento víkend vykonat. Pomoci můžete až do konce měsíce prostřednictvím online nákupu potravin. Má to smysl.

Přečíst článek

Výrobci potravin přitom budou nejspíše dále zdražovat. „Ano, potravináři musí zdražit, v průměru o deset procent. Jedná se masné a mléčné výrobky, pekaři museli zvýšit ceny svých výrobků již na podzim, jejich výroba je vysoce energeticky náročná. Týká se to všech komodit,“ říká mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová.

Supermarket
video

Kilo másla přes dvě stě. Ceny základních potravin jsou na maximech – a bude hůř

Základní potraviny v Česku v posledních měsících až na výjimky zdražují a následují tak trend ze zahraničí. Průměrné ceny másla, eidamu, mouky či cukru byly na začátku listopadu podle dat Českého statistického úřadu nejvyšší od ledna 2019, kdy statistici data v aktuální podobě zveřejňují. K hlavním důvodům patří mimo jiné rychle rostoucí ceny energií, pohonných hmot obalů a obecně vysoká inflace a nedostatek pracovníků. A co hůře – levněji jen tak hned nebude. Třeba největší potravinářsko-zemědělský subjekt v Česku, skupina Agrofert, od ledna zdraží produkci až o patnáct procent.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Kombajn, ilustrační foto

Po ruském útoku na Oděsu stoupla cena pšenice. Obchodníci nevěří ve válečnou smlouvu o vývozu obilí

Přečíst článek
Obchod (ilustrační foto)

Máslo, mléko, eidam, vejce. Zdražily opět téměř všechny základní potraviny

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme