Čechy děsí drahota jako nikdy dříve. A vyhlídky nejsou vůbec růžové
Obavy Čechů z inflace jsou nejvyšší v historii. Potvrzují to listopadové výsledky každoměsíčního šetření ekonomické nálady obyvatelstva i firem, které provádí Český statistický úřad (ČSÚ). Náladu Čechům nezlepšuje ani další vlna covidu či krachy firem typu Bohemia Energy.
Právě zejména kvůli historicky nejvyšší obavě z inflace poklesla mezi letošním říjnem a listopadem poměrně dramaticky důvěra spotřebitelů v ekonomiku. Zatímco ještě v říjnu tato důvěra dosahovala 98,5 procenta dlouhodobého průměru let 2003 až 2020, v listopadu to už bylo jen 90,4 procenta.
Lidé v ČR se podle šetření ČSÚ v příštích dvanácti měsících ve významně vyšší míře než ještě v říjnu obávají zhoršení celkové ekonomické situace. V jejich citelně se zhoršující náladě se kromě obecné inflace odráží zejména situace v oblasti energetiky a také nastupující další vlna covidové nákazy.
Češi jsou naivní a impulzivní investoři. A k tomu mají krátkou paměť, míní Petr Borkovec, zakladatel Partners, jedné z nejsilnějších finančně-poradenských firem na trhu. Jinak si totiž nedovede vysvětlit, proč dávají ohromné peníze do všeho možného, včetně kryptoměn, junk dluhopisů či kvazifondů. „Musíme se připravit se na to, že za rok nebude nic jako dřív,“ varuje finančník, který usiluje o získání bankovní licence. Borkovec z Partners: Ekonomika bude za rok k nepoznání. Pandemii neustojí
Money
Náladu běžných spotřebitelů v ČR zhoršuje zhruba od poloviny října pád Bohemia Energy a dalších dodavatelů plynu či elektřiny domácnostem. Související prudké zdražení energií se dotýká statisíců domácností v ČR. Zároveň jejich náladu zhoršuje zmíněná obecná inflace, která opakovaně vykazuje vyšší než předpokládané hodnoty.
Českým spotřebitelům náladu pochopitelně nezlepšuje ani nástup další vlny šíření covidové nákazy, který je zvláště patrný zhruba od poloviny listopadu, přičemž ovšem zpřísňující opatření třeba v restauracích, například nutnost prokazovat bezinfekčnost, byla zavedena již začátkem listopadu.
>>>>>>Vše o inflaci čtěte zde<<<<<<
Na trhu fúzí a akvizic, tedy prodejů firem, je letos živo. Zájemců je dostatek, trh je prodávajících, říká šéf fúzí a akvizic KPMG Igor Mesenský. Hodně nakupují bohatí Češi skrze family office či fondy kvalifikovaných investorů. Atraktivní jsou výrobci stavebních materiálů, sklady a výrobní firmy. Chladnější zájem je o automotive, hotely a kancelářské budovy. Igor Mesenský: Trh přeje prodávajícím. S čímkoli vyjdeme, máme desítky zájemců
Money
Na jedné straně peněženky drtí inflace. Na té druhé fenomén kryptoměn s bitcoinem v čele způsobil, že hodně lidí pohádkově zbohatlo. A ještě zbohatne, protože velké investiční peníze světa začnou mířit do budování virtuálních světů, jak vyplývá z analýzy newstream.cz.Jak zbohatnout? Přesunem skutečných peněz do virtuálního světa a zpět
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.