Britský automobilový průmysl loni zkolaboval. Hůř bylo naposledy před 65 lety
Loňský rok byl pro britský automobilový průmysl nejhorší od roku 1956, uvedl tamní svaz výrobců a prodejců aut. Kvůli čipové krizi vyrobil jen 859 575 aut, což je o 6,7 procenta méně než v prvním koronavirovém roce 2020.
Kvůli nedostatku polovodičů musely některé továrny omezit nebo i pozastavit výrobu. Vinou šíření nemoci covid-19 měly problémy i s docházkou zaměstnanců. Aby se zabránilo nákazám, byly dlouhou dobu zavřeny také autosalony.
Automobilka Tesla má za sebou rekordní, přelomový rok. Čistý zisk jí vzrostl o 665 procent na 5,5 miliardy dolarů (zhruba 120 miliard korun). Výrobce elektromobilů se statečně popral s celosvětovou čipovou krizí. Světový nedostatek polovodičů je ale také důvod, proč letos Tesla neuvede na trh žádné nové modely. Výroba očekávaného futuristického elektrického pick-upu Cybertruck se tak přesouvá až na rok 2023, píše CNBC.Musk: Tesla letos žádné nové modely neuvede, chybí jí čipy
Zprávy z firem
Za čtvrtinu poklesu je zodpovědné uzavření závodu japonské automobilky Honda ve Swindonu západně od Londýna loni v červenci. Honda tento krok oznámila poté, co Britové v roce 2016 hlasovali pro brexit a Evropská unie a Japonsko se o rok později dohodly na bezcelním dovozu aut.
SMMT označil loňský rok za skromný, do budoucna ale hledí s optimismem. Investice loni činily 4,9 miliardy liber (asi 144 miliard korun), a byly tak výrazně vyšší než v předchozím roce. Podle ředitele SMMT Mikea Hawese by tak letos mohlo z výrobních linek sjet opět více než milion aut.
Navzdory nezdarům ze čtvrtého čtvrtletí způsobeným nedostatkem čipů, kdy zisk klesl o 40 procent, si jihokorejská automobilka Huyndai za loňský rok připsala čistý zisk 5,7 bilionu wonů (přes 100 miliard korun). Roční tržby vzrostly o 13,1 procenta na 117,6 bilionu wonů, oznámila firma.Hyundai loni celosvětově ztrojnásobil zisk na sto miliard korun
Zprávy z firem
Nejen Spojené království
Kolaps automobilového trhu není čistě britským fenoménem. Produkce v roce 2021 znovu výrazně klesla celosvětově, především kvůli nedostatku čipů. V Německu zaznamenalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) pokles přibližně o deset procent.
Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo téměř o 23 procent méně.
Dobrý výhled do budoucna slibují také elektromobily. Více než čtvrtina vyrobených automobilů měla loni alternativní pohon. Každé dvanácté auto bylo čistě na baterii, což představuje nárůst o 72 procent. Britská vláda hodlá od roku 2030 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nebezpečí podle Hawese představují ale vysoké ceny energií.
Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla. Jsou to výlisky a bezpečnostní sestavy, vyrábí je firma z divize Koh-i-noor Machinery. V závodě ve východočeské Poličce chce holding do budoucna vyrábět díly pro elektroauta. V Koh-i-nooru na Moravě se budou vyrábět díly do elektromobilu Tesla
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.