Reklama

Británie představila koncept bezemisního tryskového letadla na vodík

Bezemisní letadlo na vodíkový pohon pro 279 cestujících podle projektu britského výzkumného Aerospace Technology Institute.
Aerospace Technology Institute, se svolením institutu
Dušan Kütner
duk

Letadlo na vodíkový pohon přepravující 279 cestujících bez mezipřistání z Londýna do San Francisca stejnou rychlostí a pohodlím jako dnes, a to aniž by vyprodukovalo obláček CO2. Taková je představa britské výzkumné společnosti, kterou ukázala veřejnosti. Institut Aerospace Technology (ATI), v němž spolupracují britská vláda a soukromý sektor, zveřejnil i podobu nového letounu (na snímku).

Reklama

Projekt FlyZero, vedený institutem ATI a financovaný vládou, vyvinul koncept pro středně velké letadlo poháněné kapalným vodíkem, které je schopné letět přes půl světa bez mezipřistání, nebo kamkoli na světě s jedinou zastávkou na doplnění paliva. Institut odhaduje, že vodíková letadla by se mohla do řádného provozu dostat v polovině třicátých let. Zároveň zúčastnění předpokládají, že podobné projekty budou přínosem pro domácí firmy. 

Představený letoun střední velikosti by skladoval vodík při teplotě minus 250 stupňů Celsia v kryogenních palivových nádržích v zadní části letadla a ve dvou menších „lícních“ nádržích podél přední části trupu tak, aby bylo letadlo vyvážené. Rozpětí křídel je 54 metrů, tedy něco mezi Boeingem 767 a 787, poháněn by měl být dvěma proudovými motory.

Boeing letouny 787

Trápení s dreamlinery opět stáhlo Boeing do ztráty

Výrobce letadel Boeing ve druhém čtvrtletí dosáhl prvního zisku po dvou letech, sláva ale netrvala dlouho. Potíže s výrobou modelu 787 Dreamliner oblíbeného pro mezinárodní trasy jej totiž o čtvrtletí později opět stáhly do ztráty. Činila 132 milionů dolarů (asi 2,9 miliardy korun), což je ale výrazně méně oproti 466 milionům dolarů ve stejném období loni.

Přečíst článek

Vodíkový pohon je považován za jednu z nejslibnějších technologií pro dosažení uhlíkově neutrálních komerčních letů. Nicméně je to v současnosti drahé a náročné kvůli skladování vodíku na palubě, celkovému vývoji letadel a vybudování infrastruktury, jako je letištní tankovací kapacita. Vývoj tak potrvá roky, upozornila agentura Bloomberg.

Spojené království, které minulý měsíc hostilo klimatický summit COP26, financuje nové technologie, které pomohou vytvořit pracovní místa v letectví a zároveň splnit své klimatické cíle. Vláda proto pro ATI vyčlenila od zahájení činnosti institutu v roce 2013 až do roku 2026 částku 1,95 miliardy liber (asi 58,2 miliardy korun). Stejnou částku musí přispět i průmysl. Samotný koncept FlyZero získal vládní finance ve výši 15 milionů liber. 

Business Class Zdeňka Pečeného

Když cestování byznys třídou není, co bývalo

Oschlé sendviče a šampaňské z plastového kelímku v byznys třídě? Ano! Ve světě zuří pandemie a některé aerolinky již rok a půl covid používají k odůvodnění omezení pozemního i palubního servisu.

Přečíst článek

„Tyto návrhy by mohly definovat budoucnost letectví a kosmonautiky," uvedl britský státní tajemník pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Kwasi Kwarteng. „Spoluprací s průmyslem ukazujeme, že skutečně bezuhlíkový let by mohl být možný, s vodíkem jako průkopníkem, který nahradí konvenční fosilní paliva,“ prohlásil.

ATI očekává, že vodíková letadla budou nabízet lepší ekonomiku než konvenční letadla. Do začátku příštího roku proto zveřejní podrobné koncepty pro regionální, úzkotrupá letadla s jednou uličkou a středně velká letadla s technologickými plány, tržními a ekonomickými reporty a posouzením udržitelnosti. 

Americké aerolinky Delta

Spojené státy se otevírají očkovaným turistům. Přímý let z Prahy chybí

Po téměř dvaceti měsících mohou ode dneška do Spojených států bez speciálního povolení vycestovat občané 33 převážně evropských států.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

British Airways

British Airways je super volbou pro milovníky hazardních her. Pasažér nikdy neví, jak to dopadne

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme