Reklama

Jiří Beran z mistoprodeje.cz: Slováci nás v retailu výrazně předběhli

Jiří Beran zakladatel mistoprodeje.cz
se svolením Jiřího Berana
Stanislav Šulc

Nejdřív pandemie, nyní inflace a šokující dopady války na Ukrajině. To vše mění nákupní návyky Čechů a Slováků a musejí na to reagovat také obchodníci a prodejci. Jak se jim daří naplňovat představy dlouhodobě sleduje Jiří Beran, zakladatel mistoprodeje.cz. „Vidíme velké změny zejména u nákupních center, která se mění v zábavní centra. A i menší prodejny se snaží zážitek z nakupování obohatit například přidruženým prodejem kávy,“ vysvětluje Jiří Beran. O své zkušenosti se podělí 18. října na konferenci Boost your business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.

Reklama

Pořádáte s Visou a dalšími partnery soutěž Visa Czech Top Shop. Je něco, co spojuje oceněné firmy? V čem jsou nejlepší?

Naše metodika hodnocení CX (zákaznického zážitku) stojí na osmi kritériích. Naši vítězové se odlišují od průměru většinou ve dvou až třech z nich. Často to bývá koncept, tedy design a filozofie prodejny. Zde objevujeme inovace typu spojení off-trade (prodej zboží na odnesení domů) a on-trade (prodej občerstvení pro konzumaci na místě) prodeje, jak je tomu například u Ski a Bike Centra Radotín. Nebo unikátní vystavení produktů, které jsme objevili v Super Zoo na Zličíně či v bikero na Brumlovce.

Jak využít krize a rozšířit byznys? Poradí konference Boost your business!

Které trendy v maloobchodu v současnosti pozorujete?

Určitě to je tlak na „self-service” formou samoobslužných pokladen v prodejnách a mobilních aplikací například u telefonních operátorů a bank. A také důraz právě na zákaznický zážitek, který hodnotíme v naší soutěži. Hodně je to vidět u obchodních center, která se začínají měnit na centra zábavní. Například dinosauři, divadlo a ledová plocha na střeše OC Harfa či medúzy v OC Arkády Pankrác.

Mojmír Hampl

Mojmír Hampl: Naučili jsme se dostávat sto procent platu, ale odpracovat jenom sedmdesát pět

Lidé nechtějí pracovat, zvykli si, že se o ně někdo postará. Covid toto uvažování podpořil. Krize s energiemi nám může pomoci se probrat, míní Mojmír Hampl, šéf Úřadu národní rozpočtové rady, která dodává ekonomické podklady vládě. Podle Hampla se křivky příjmů a výdajů rozšiřují jako nůžky a samozřejmě vedou výdaje. Nejvíce ho nyní děsí, jakou rychlostí se zvyšují schodky veřejných rozpočtů, jak nabobtnává státní správa. „Nic z toho není podepřeno prací,” říká bývalý viceguvernér České národní banky.

Přečíst článek

Zvykají si lidé na automatické kasy a další inovace?

Překvapivé pro mě bylo, že poměrně konzervativní Coop začal otevírat prodejny, kam lze díky bankovní identitě v mobilu vstoupit i po zavírací době a nakoupit si za úplné absence personálu. Zajímavou novinkou jsou také chytré regály firmy Adastra, které v reálném čase hlásí prodej každého kusu např. centrále Plzeňského Prazdroje nebo Lega.

Obchodníci se dál přesouvají do online prostředí

Během pandemie přišly nucené lockdowny, nyní jsou drahé energie - reagují na to nějak prodejny? Pozorujete další přesun do onlinu?

Ano - některé sítě prodejen snižují jejich počet a přesouvají důraz z kvantity na kvalitu servisu a zákaznického zážitku - například T-Mobile. A druhým novým trendem je silná angažovanost kamenných prodejen v e-commerce, respektive nabízení kombinace výhod online objednávky a vyzvednutí v prodejně, tomu se říká omnichannel přístup.

Petr Partsch 3, Linde

Šéf Linde Gas Petr Partsch: Jen za elektřinu letos zaplatíme miliardu. A příští rok bude náročnější

Společnost Linde Gas dodává řadě firem v různých odvětvích technické plyny. A jako taková patří k největším spotřebitelům elektrické energie u nás, což se projevuje na jejích aktuálních nákladech. „Ačkoli jsme elektřinu nakoupili ještě relativně výhodně, náklady vzrostly o 70 procent. A příští rok bude růst pokračovat. Možná až trojnásobně,“ říká generální ředitel Linde Gas ČR v rozhovoru pro newstream.cz, kde také prozrazuje, že již nyní pociťuje pokles poptávky v celé řadě odvětví.

Přečíst článek

Působíte i na Slovensku. Jaký je rozdíl mezi českým a slovenským retailem?

Po spuštění našeho à la Michelinského hodnocení zákaznického zážitku s VISA Slovensko jsem byl pozitivně šokován vysokou úrovní tamních kamenných prodejen. Možná to nebude pro všechny čtenáře příjemné číst, ale Slováci nás v shopper marketingu předběhli. Ukazuje se to na příkladech knihkupectví Martinus, potravin Yeme nebo čerpací stanice Slovnaft v Přístavní ulici v Bratislavě s unikátním mycím boxem na psy! Další skvělé slovenské prodejny můžete vidět na našem webu slovaktopshop.sk. Slovákům můžeme závidět i specializovaný časopis Instore Slovakia a letos v lednu spuštěné zálohování PET lahví a ALU plechovek.

Kdo a jak může zajímavou prodejnu do soutěže nominovat?

Nominace jsou zcela otevřené a zdarma naprosto pro kohokoliv na emailu nominace@czechtopshop.cz. a na webu czechtopshop.cz můžete pak také sledovat průběžné výsledky, respektive vítěze jednotlivých měsíců, kteří se stávají finalisty roku. Analogicky funguje email nominacia@slovaktopshop.sk a web slovaktopshop.sk. Mám radost, že brzy budu schopen říct i podobné postřehy z Maďarska, kde máme za sebou tříměsíční pilot a od letošního října zde naši soutěž s Visa spouštíme v plném rozsahu také.

Jiří Beran vystoupí 18. října na konferenci Boost Your Business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.

 

Inovace v digitálních platbách

Celodenní konference Boost your business! již v úterý

Jaká je budoucnost placení? Řítí se retail ekonomická krize? Jak pomoci byznysu a posílit prodej? Nad tím budou diskutovat podnikatelé, odborníci z byznysu, veřejné sféry i zájemci z řad spotřebitelů na celodenní konferenci pořádané společností Global Payments a zpravodajským webem Newstream.cz. 

Přečíst článek

Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen

Šéf VW po úspěchu Porsche chce na burzu vyslat i další značky, včetně Škody. Tréninkově, zatím

Škoda, Audi, Lamborghini, Bentley, Seat i Cupra. To jsou značky, které si zřejmě nanečisto zkusí přípravy vstupu na burzu. Alespoň takový je plán nynějšího šéfa koncernu VW Olivera Bumeho.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme