Reklama

Bohatí zamávali covidu a začali utrácet. Luxusu se i v době obav z recese daří

Snímek z přehlídky modelů značky Louis Vuitton pro jarní a podzimní sezonu 2023, která se konala 4. října 2022 v Paříži.
ČTK / AP
Dušan Kütner

Svět se obává recese a lidé nastávající zimy, výsledky některých firem za třetí čtvrtletí ale ukazují, že jeden segment byznysu je vůči nejistotě imunní. Tím je luxusní zboží, neboť mnozí movití lidé se po konci covidových omezení rozhodli si konečně užívat života a neschovávat si peníze do hrobu, napsala agentura Bloomberg.

Reklama

Nárůst tržeb v uplynulém kvartálu skupiny LVMH, pod níž patří značky Louis Vuitton a Christian Dior, nebo automobilky Mercedes naznačují, že i v době rapidní inflace a obav z recese ve světě alespoň jeden segment ekonomiky zůstává imunní vůči krizím útočícím na maloobchodníky – a tím je luxusní zboží, uvedl Bloomberg.

Prodeje luxusních hodinek.

Zpomalení ekonomiky v Číně napomáhá prodeji luxusního zboží z druhé ruky

Zpomalení růstu čínské ekonomiky způsobené pandemií nemoci covid-19 se ukazuje jako výhoda pro Ču Tchaj-ni-čchia, zakladatele tržiště s luxusním zbožím z druhé ruky ZZER, který nyní hledá prostory pro obchod, aby mohl své podnikání rozšířit. Bývalý investor z firmy rizikového kapitálu pozoruje nárůst počtu lidí, kteří chtějí prodat své kabelky Birkin či hodinky Rolex, aby získali peníze, a také prudký růst zájmu kupujících, kteří chtějí luxusní zboží, i když si musejí utahovat opasky.

Přečíst článek

Kolísající trhy, prudká inflace a narůstající ekonomická nejistota neukázaly žádnou překážku v poptávce mezi lidmi, kteří si mohou dovolit luxusní kabelky, hodinky, šperky a auta. Tržby LVMH od června do září stouply o 22 procent, Mercedes-Benz hlásí nárůst rovněž o více než pětinu. Prodeje aut jinak obecně klesají.

Nikdo nechce být nejbohatším člověkem na hřbitově

Úleva z toho, že se z pandemie dostali živí, překonala všechny špatné zprávy, protože mnozí spotřebitelé mohou opět přijmout životní postoj 'carpe diem'," uvedl analytik společnosti Bernstein Luca Solca. „Nikdo nechce být nejbohatším člověkem na hřbitově," dodal.

Vila na ostrově Palm Džumeira v Dubaji byla v červenci 2022 prodána za rekordních 2,1 miliardy korun.

Nový rekord na realitním trhu v Dubaji – vila za více než dvě miliardy

Zámek postavený na dubajském ostrově Palm Džumeira se stal nejdražším prodaným domem v Dubaji. S prodejní cenou 82,4 milionu dolarů (asi 2,1 miliardy korun) ustanovil nový rekord na tamním stále rostoucím trhu s luxusními nemovitostmi, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Tento postoj způsobil, že se před butiky Christian Dior a Chanel v Paříži, Berlíně a Londýně v posledních měsících hromadily fronty jako ve scénách připomínajících předpandemickou éru, kdy čínští turisté mohutně využívali nižších cen v Evropě. Teprve nyní, kdy čínští zákazníci stále do značné míry chybí kvůli tvrdé politice Pekingu ohledně covidu, nakupují Američané se silným dolarem i Evropané.

Vše o signálech blížící se recese čtěte zde

Přetrvávající apetit po vyhledávaných značkách pomohl v minulém čtvrtletí zvednout prodeje vozů Mercedes-Benz o více než pětinu. Nedávná prvotní veřejná nabídka akcií Porsche těžila z luxusní pověsti značky, jejíž tržní hodnota po uvedení na burzu překonala hodnotu její mateřské společnosti Volkswagen, pod níž patří i Škoda Auto.

955 Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti

Recese? Raději luxusní auto, řekli si sběratelé a nakoupili za půl miliardy dolarů

Bohatí sběratelé aut přemýšleli nad obavami z případné recese a výsledek se dostavil. Podle pojišťovací a lifestylové společnosti Hagerty utratili tento víkend v aukcích klasických aut v Monterey přes 460 milionů dolarů, nejvíce v historii akce, uvedl server CNBC. Nejdražším prodaným vozem se stalo Ferrari 410 Sport Spider z roku 1955 s cenou 22 milionů dolarů (asi 542 milionů korun, na snímku).

Přečíst článek

Jean-Jacques Guiony, finanční ředitel LVMH, řekl analytikům, že při minulých poklesech měli zákazníci tendenci reagovat více na šoky na akciových trzích než na zpomalení ekonomického růstu. „Na rozdíl od maloobchodního trhu má LVMH schopnost přenést zvýšení nákladů na své bohaté zákazníky,“ řekl.

Kabelka za devět milionů

Mezitím utrácení ze strany movitých lidí pokračuje. Sotheby's prodala na na konci minulého měsíce nejdražší kabelku ve své historii, kousek v krokodýlí kůži Hermes Kelly. Na aukci v Paříži za ni dal zájemce 352 800 eur (asi 8,7 milionu korun). Rekord všech dob stále drží Christie's. Další příležitost otestovat apetit bohatých nastane ve čtvrtek, kdy končí další aukce luxusních kabelek Sotheby's v Hongkongu.

Otázkou nyní je, jak dlouho tato nadprůměrná spotřeba bohatým vydrží. Flavio Cereda, analytik společnosti Jefferies, uvedl, že zatímco výsledky LVMH byly pozitivní, stále existuje nejistota ohledně budoucího vývoje. „Je to další úder pandemii ze strany jejích vítězů," uvedl. „Ale stále není jasné, zda jsme svědky posledního ´hurá´,“ dodal.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Online kultura podvodného nakupování, akcelerovaná TikTokem, obrátila zvyky v módním byznysu

Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze

Přečíst článek
Miniaturní kabelka o rozměrech pouhých 657 x 222 x 700 mikronů (neboli méně než 0,762 milimetru na šířku) se 28. června 2023 prodala na online aukci za více než 63 000 dolarů.

Umělci vyrobili mikroskopickou kabelku s logem Louis Vuitton. Prodali ji desetkrát dráž než originál

Přečíst článek
Pátá Avenue, New York
video

Gucci, Vuitton i Lego. Podívejte se do výloh nejluxusnějších obchodů na Páté Avenue

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme