Konec dvouletého půstu. Počet cestovek zase roste, zda vydrží těžkou sezonu, není jisté
Turistický ruch nejprve zasáhla pandemie, během níž skončily stovky cestovních kanceláří. Nyní jejich byznys narušuje válka na Ukrajině a také enormní inflace, kvůli níž řada lidí bude muset výrazně šetřit.
Počet cestovních kanceláří podle dat ministerstva pro místní rozvoj po dvou letech, kdy v důsledku pandemie koronaviru podstatně klesl, začíná zvolna růst. Letos vznikly čtyři nové CK, z těch, které loni přerušily činnost, jich 21 podnikání obnovilo. MMR k 27. dubnu evidovalo 560 cestovek, sdělil Vilém Frček z MMR. Před vypuknutím pandemie jich úřad evidoval 856.
V úpadku od loňského do letošního dubna skončilo podle Frčka 14 kancelkáří, u některých ještě neskončilo řízení o zrušení živnostenského oprávnění. Z velkých firem soud ke konci loňského roku prohlásil konkurz na Firo-tour. Té se už předloni nepodařilo získat pojištění pro případ úpadku a nejprve pokračovala jako cestovní agentura.
Těžká léta cestovního ruchu
Zajištění proti úpadku po cestovkách vyžaduje zákon a splnění této podmínky je pro podnikatele stále těžší. Pro pojišťovny se po bankrotu britské cestovce Thomas Cook v roce 2019 stalo rizikovým produktem, řekl dříve místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Česká asociace pojišťoven navíc upozornila, že v důsledku pandemie koronaviru se výrazně zhoršilo finanční zdraví cestovních kanceláří.
Tradičně patří k nejnavštěvovanějším místům České republiky. Loni však kvůli pandemii Český Krumlov zaznamenal výrazný úbytek turistů, především těch z Asie, kteří tam patří k nejčastějším návštěvníkům. Jak to bude letos?Fotoreportáž: Krumlov vítá turisty. Asiaté však zatím nikde
Enjoy
Kvůli vzrůstajícím nárokům pojišťoven skončila loni na konci října jako cestovní kancelář například Pantour. V současné době toto sdělení na svém webu již nemá, zbyly na něm jen kontaktní údaje a informace, že se internetová stránka připravuje. Z důvodu úspor, k čemuž přispěla pandemie, se v posledních měsících loňského roku sloučily do jedné firmy CK China Tours a Adventura. CK China Tours byla do té doby dceřinou společností CK Adventura.
MMR pro cestovní kanceláře připravilo ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou program podpory pro získání pojištění proti úpadku. V rámci titulu Záruka CK státní banka poskytovala od začátku roku záruku až do 75 procent požadované spoluúčasti cestovky do limitu 30 procent z pojistného plnění, nejvýše ale osm milionů korun. Banka vyřídila žádosti 133 kanceláří za 200 milionů korun. Zdroje se ale před avizovaným ukončením příjmu žádostí vyčerpaly a nyní ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) jedná s ministerstvem průmyslu a obchodu a dalšími partnery o možnosti pokračování programu. „Klíčové je najít zdroj financování,“ uvedl minulý týden.
Trigema Marcela Sourala posiluje svoji pozici v segmentu cestovního ruchu. Spustila stavbu vlastního vinařství ve Veselí nad Moravou. Projekt za 330 milionů má být hotov do dvou let. Miliardář Soural posiluje v cestovním ruchu a staví vinařství za 330 milionů
Leaders
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.